۳.۳ میلیون دلار صنایع دستی از گلستان صادر شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: سال گذشته سه میلیون و ۳۳۹ هزار و ۳۸۰ دلار انواع محصولات صنایع دستی استان به صورت چمدانی و گمرکی به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش ساجد خبر، مریم حاجی‌ابراهیمی اظهار کرد: تولیدات سنگی و چوبی، سوزن دوزی، پارچه بافی، گلیم‌بافی، زیورآلات ترکمن، تولیدات چرم دست‌دوز، کاشی سنتی و سرمه‌دوزی از جمله محصولات استان گلستان محسوب می‌شود که به کشورهایی مانند ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، بلغارستان، انگلستان، آلمان، امارات، یونان، ایتالیا و آمریکا صادر شده است.

وی افزود: همچنین در این مدت ۷۷۰ میلیارد ریال انواع محصولات صنایع دستی از جمله نساجی سنتی، صنایع دستی چوبی و حصیری، رودوزی‌های سنتی، تولیدات چرمی دست دوز، بافته‌های داری و غیرداری و سفال و سرامیک در کارگاه‌های استان گلستان تولید شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره ۳۵ میلیارد و ۸۲۸ میلیون ریال فروش نوروزی محصولات صنایع دستی در بازارچه‌های ثابت و موقت استان، گفت: هنرمندان از ۲۳ اسفند پارسال تاکنون در سه بازارچه ثابت و ۲۶ بازارچه موقت فعال در شهرستان‌های استان میزبان گردشگران و مسافران نوروزی بودند و فعالیت آنها تا پایان تعطیلات عید فطر ادامه دارد.

حاجی ابراهیمی بیان کرد: این بازارچه‌ها با ۲۲۹ غرفه در نقاط با پیش بینی جمعیت بیشتری از گردشگران و مسافران در شهرستان‌ها، مبادی ورودی غربی و شرقی استان، موزه‌ها و پایگاه برج قابوس مستقر هستند.

وی افزود: بیشترین فروش محصولات صنایع دستی در این مدت مربوط به تولیدات چوب و چرم، سوزن دوزی، فرش ترکمنی، جاجیم بافی و زیورآلات ترکمنی بود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به فعالیت هفت هزار و ۵۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی استان، گفت: ۹۵ درصد فعالیت در حوزه تولیدات صنایع دستی استان بر عهده بانوان است که ۷۰ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

حاجی ابراهیمی ضعیف بودن همکاری در انجام تبلیغات برای فعالیت بازارچه‌های صنایع دستی، هزینه بالای غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بین المللی، قیمت بالای مواد اولیه که باعث افزایش قیمت تمام شده محصول و به دنبال آن کاهش تقاضای خرید می‌شود را از جمله مشکلات هنرمندان دانست و گفت: میراث فرهنگی با برپایی بازارچه‌های موقت و در اختیار قرار دادن غرفه‌ها با قیمت مناسب تلاش دارد زمینه عرضه بهتر محصولات هنرمندان استان را فراهم کند.

وی افزود: حل سایر مشکلات هنرمندان صنایع دستی هم نیازمند همراهی نهادهای مرتبط در سطح شهرستان، استانی و کشوری است و رایزنی با کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در سطح کشور برای تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای هنرمندان استان در حال انجام است.