یادواره ۷۲ شهید جامعه عشایری گلستان در مراوه‌تپه برگزار می‌شود

سرپرست فرمانداری مراوه‌تپه واقع در منتهی الیه شمال شرق گلستان گفت: یادواره ۷۲ شهید جامعه عشایری استان ۲۲ اسفند ماه همزمان با روز بزرگداشت مقام شهید به میزبانی این شهرستان مرزی برگزار می‌شود.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​روابط عمومی فرمانداری مراوه‌تپه، لقمان قربانی در نشست هماهنگی برگزاری یادواره ۷۲ شهید جامعه عشایری گلستان به میزبانی این شهرستان افزود: شهیدان نقش ارزنده‌ای در به ثمر رساندن انقلاب‌ اسلامی، صیانت از کشور در جنگ تحمیلی هشت ساله و امنیت حال حاضر جامعه برعهده دارند و مایه افتخار و عزت ما هستند.

قربانی بیان کرد: برگزاری آیین بزرگداشت شهیدان بالاخص شهدای عشایری کمترین وظیفه‌ ما است و همه ادارات و نهادهای مراوه‌تپه برای برگزاری باشکوه این مراسم مشارکت خواهند داشت.

همچنین رییس سازمان بسیج عشایر گلستان نیز در این نشست گفت: یادواره ۷۲ شهید عشایر استان در راستای کنگره ملی بزرگداشت ۱۰ هزار شهید جامعه عشایر کشور برگزار می شود.

سرهنگ یحیی اسلام نژاد افزود: زنده نگه داشتن روحیه جهاد و شهادت طلبی، نشر و توسعه فرهنگ دفاع مقدس و ارائه الگوهای آن به جامعه، تقویت روحیه انقلابی و ساده زیستی، آزاد مردی و آزاد منشی از مهمترین اهداف برگزاری یادواره شهدای عشایر است.

وی اضافه کرد: با برگزاری آیین‌های بزرگداشت شهیدان، ایثارگران و رزمندگان، علاوه بر اینکه یاد و خاطره آنها در جامعه زنده می‌ماند، اقشار مختلف جامعه بالاخص نسل جوان نیز با حماسه آفرینی‌ها و دلاوری‌های آنها در دفاع از کشور و مردم بیشتر آشنا خواهند شد.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند و  قلمرو زیستی آنان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله است.

شهرستان مرزی مراوه‌تپه ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند.