امسال ۵۷ حیوان وحشی به دلیل تصادف جاده‌ای در گلستان تلف شدند

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت که امسال ۵۷ حیوان وحشی از گونه‌های مختلف به دلیل تصادف جاده‌ای در این استان تلف شدند که بیشترین مرگ گونه‌های حیات وحش با ۲۳ مورد مربوط به شغال و گراز است.

به گزارش ساجد خبر، محمود شکیبا روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین ۲ قلاده خرس قهوه‌ای، پلنگ و تعدادی مار، جوجه تیغی، عقاب، جغدجنگلی، سهره جنگلی، تشی، روباه، گربه جنگلی و توکای سیاه هم در این مدت به دلیل برخورد با خودروهای در حال عبور از جاده های گلستان تلف شدند.

وی آمار تلفات جانوری گلستان در مدت مشابه سال گذشته را ۱۰۴ مورد اعلام کرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان افزود: بیش از ۹۰ درصد تلفات گونه‌های جانوری مربوط به حیات وحش پارک ملی گلستان است که در حین عبور از جاده میان‌گذر با خودروهای در حال تردد برخورد می‌کنند.

شکیبا ادامه داد: عبور جاده از زیستگاه اصلی حیات وحش در پارک ملی گلستان همواره باعث بروز تلفات جانوری می‌شود که مهمترین راهکار مقابله با آن تغییر مسیر جاده اصلی تهران – شمال به محدوده خارج از این پارک ملی و استفاده از جاده فعلی برای تردد گردشگران و طبیعت‌گردان است.

وی تاکید بر تردد با سرعت کم در جاده میان گذر پارک ملی گلستان و احداث روگذر را از دیگر راهکارهای کمک کننده به جلوگیری از تلفات جانوری ناشی از سوانح رانندگی برشمرد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان همچنین آخرین تلفات جانوری را مربوط به یک قلاده پلنگ دانست و گفت: لاشه این حیوان دوم دی توسط مردم محلی در منطقه جنگلی دره شمالی خدر اولیا شهرستان کلاله در شرق استان کشف شد.

به گزارش ایرنا، استان گلستان با اقلیم متنوع و مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و ۱.۹ میلیون نفر جمعیت؛ همزمان ساحل دریا، جنگل، کوهستان، دشت و کویر را با هم دارد و به همین دلیل از تنوع گیاهی و جانوری برخوردار است.

این استان شمالی از معدود تنفس گاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران است و طیف گسترده‌ای از پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است.

آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ و مرال نیز از مهمترین گونه‌های جانوری این استان هستند که در زیستگاه‌های طبیعی آن از جمله در پارک ملی گلستان زیست می‌کنند.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره جای داده است.