باران، ۸۰۰ هکتار باغ‌های زیتون شرق گلستان را از شر «عسلک» نجات داد

بارش مطلوب بهار امسال، ۸۰۰ هکتار از درختان زیتون سه شهرستان «گنبدکاووس، مینودشت و آزادشهر» را از شر آفت «عسلک» نجات داد.

به گزارش ساجد خبر، پسیل یا عسلک از آفت‌های مکنده است که با تغذیه از شیره گیاه باعث رنگ پریدگی، کوچک ماندن، پیچیدگی و تغییر شکل برگ شده و ضعف و زردی درخت را به دنبال دارد و در نهایت باعث کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول شده و اقتصاد کشاورز را تحت ثاثیر قرار می‌دهد.

کارشناس مسوول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی مینودشت گفت: براثر بارش خوب باران بهار امسال، ۸۰ درصد آفت «پسیل» درختان زیتون این شهرستان کاهش یافت.

عیسی کرامتلو اظهار کرد: امسال ۴۰۰ هکتار از باغات زیتون مینودشت به سبب کم بارشی و خشکی هوا، دچار آفت پسیل شد اما با بارش‌های خوب باران فصل بهار و رفع ۸۰ درصد این آفت، نگرانی باغداران مینودشت برطرف شد.

کرامتلو بابیان اینکه پسیل آفتی است که در اوایل بهار، هنگام رویش سرشاخه‌های جوان و پیدایش گل روی درختان زیتون ایجاد می‌شود، ادامه داد: باغداران می‌توانند برای کنترل این آفت نسبت به سمپاشی و یا پاشیدن آب روی درختان اقدام کنند.

کارشناس مسوول باغبانی جهادکشاورزی مینودشت همچنین یادآور شد: سال گذشته درختان زیتون شهرستان باردهی کمی داشتند و به سبب آلودگی به آفت پسیل و خشکیده شدن جوانه‌ها، دچار خسارت ۵۰ درصدی شدند.

وی افزود: علاوه بر پسیل، «پالپیتا» یا پروانه جوانه خوار، از دیگر آفات زیتون است که از اواخر بهار آغاز و تا اوایل پاییز ادامه دارد و می‌تواند تهدید جدی به این محصول بزند.

کرامتلو اضافه کرد: مراقبت از درختان زیتون و سمپاشی مستمر علیه آفات به کاهش خسارات احتمالی به این محصول کمک می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر هم به ایرنا گفت: این شهرستان ۲۶۰ هکتار باغ زیتون دارد که سال گذشته ۲۲۰ هکتار آن درگیر آلودگی آفت پسیل شد.

حسین ممشلی اظهار کرد: رطوبت هوا مانع از طغیان آفت‌هایی همچون پسیل بود که امسال به دلیل شرایط اقلیمی آلودگی این آفت ۲۰ درصد و در حد کنترل است.

وی افزود: مبارزه شیمیایی پیش بهاره با آفات یکی از راه‌های مناسب برای کنترل عوامل خسارت‌زا است که تاکنون در ۲۰۰ هکتار از باغات زیتون آزادشهر انجام شده است.

ممشلی بیان کرد: رطوبت مناسب در سال جاری به صورت طبیعی این آفت را کنترل کرده ولی در صورت مشاهده تراکم بالای این آفت باغداران می‌توانند با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و با سموم اختصاصی مانند مالاتیون با دُز مناسب نسبت به سم پاشی اقدام کنند.

همچنین کارشناس مسوول حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس هم گفت: این شهرستان دو هزار هکتار باغ زیتون دارد که سال گذشته آفت پسیل به حدود ۲۰۰ هکتار از این باغ‌ها آسیب زد.

نجمه خاتون‌احمدی اظهار کرد: با پیشگیری‌ انجام شده توسط باغداران و شرایط آب و هوایی مناسب کمتر از ۱۰ درصد باغ‌های زیتون گنبدکاووس توسط این آفت تهدید شد.