مدیرعامل آب منطقه ای گلستان خبرداد

آبگیری نرماب در خرداد/ عملیات اجرایی سد میرداماد ۱۴۰۱ آغاز می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از آبگیری اولیه سد نرماب چهل چای مینودشت در خردادماه سال جاری خبرداد.

به گزارش ساجد خبر، سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آبگیری اولیه سد نرماب چهل چای مینودشت خردادماه امسال آغاز می شود.

وی با اشاره به جابجایی روستاهای در مخزن سد، افزود: تملک اراضی بالادست سدها سیاست وزارت نیرو بوده و قبل از اجرای سد، برنامه‌ریزی برای جابجایی روستاهایی که در مخزن سد قراردارند، انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: در سال ۱۳۹۰ سد نرماب کلنگ زنی و قبل از اجرای آن مطالعات جابجایی پنج روستا موجود در مخزن سد انجام شد.

حسینی بیان کرد: از این پنج روستا، دو روستای جنگلده بالا و پایین در اولویت جابجایی بوده که ۱۰ هکتار زمین خریداری و ۶ سال پیش عملیات اجرایی و طرح هادی روستاها آغاز شد.

وی اضافه کرد: ساکنان روستای جنگلده پایین در سال ۹۷ در مکان جدید مستقر شدند اما روستای جنگنده بالا از پذیرش مکان جدید استنکاف کرده و در سال ۹۸ زمین جدید خریداری شد که با هماهنگی بنیاد مسکن در حال احداث واحدها هستیم و از ۲۳۴ واحد ۶۱ واحد مسکونی در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان متذکر شد: سد نرماب خرداد ماه امسال آبگیری شده و البته این آب گیری برای روستاها خطری ایجاد نخواهد کرد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ۹۰ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی تامین شده و در برنامه درازمدت بنا داریم این عدد را به ۶۰ درصد برسانیم که احداث میرداماد (شصت کلا) یکی از این راه ها است.

وی توضیح داد: با پیگیری‌های انجام شده این سد ردیف اعتباری گرفته و ۱۵ میلیارد تومان در سال جدید اعتبار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: مطالعات فاز دوم را امسال نهایی خواهیم کرد و عملیات اجرایی آن هم در سال ۱۴۰۱ آغاز می شود.

به گفته وی مذاکره برای احداث این سد با قرارگاه خاتم در دست انجام بوده و در صورت توافق اجرایی خواهد شد.