مدیرکل امور عشایر گلستان:

کوچ بهاره عشایر کُرد آغاز شد

مدیرکل امور عشایر استان گلستان گفت: فصل کوچ بهاره عشایر کُرد استان‌های خراسان شمالی و رضوی از مراتع مناطق شرقی گلستان با تاخیر یک ماهه به سبب وجود برف در ارتفاعات مناطق ییلاقی زادگاهشان، با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی ستاد مقابله با کرونا آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری ساجد خبر، رضا علپیوری با اعلام این خبر اظهار کرد: معمولا عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی با حدود ۴۰۰ هزار راس دام از ۱۵ آبان برای قشلاق گذرانی وارد استان می‌شوند و تا اوایل فروردین سال بعد حضور دارند.

وی افزود: امسال باتوجه به برخی مشکلات مانند خشکسالی حاکم بر مناطق ییلاقی، وجود برف در ارتفاعات خراسان شمالی و رضوی، وضعیت قرمز کرونایی استان‌ها و تامین وسیله نقلیه برای کوچ مکانیزه، کوچ بهاره عشایر از گلستان با تاخیر یک ماهه آغاز شد.

علیپوری ادامه داد: در شرایط عادی، کوچ مکانیزه عشایر در کمتر از یک هفته انجام می‌شود اما با وجود مشکلات ذکر شده، امسال مدت جابجایی عشایر و دام‌هایشان تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی، مراکز بهداشت، اداره کل دامپزشکی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای تامین امنیت، فعالیت تیم‌های بهداشتی برای انجام غربال‌گری کرونا و واکسیناسیون دام‌های عشایر انجام شده است.

به گفته مدیرکل امور عشایر گلستان، با اقدامات نظارتی و بهداشتی انجام شده و رعایت فاصله اجتماعی، تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در میان عشایر استان گزارش نشده است.

درهمین پیوند محمدصادق عرب قائنی رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل امور عشایری گلستان نیز به ایرنا گفت که از آبان پارسال تاکنون ۱۸ هزار تن نهاده‌های دامی، هزار و ۲۰۰ تن آرد و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر نفت سفید میان عشایر این استان توزیع شد.