مدیر کل صنعت ،معدن و تجارت گلستان :

سهم صادرات گلستان به قزاقستان ۴۱درصد بوده است/ گلستان رتبه اول کشوری در صادرات به قزاقستان را داراست

مدیر کل صمت استان گلستان گفت: سهم کل صادرات کشور به کشور قزاقستان ۲۱۵میلیو ن دلار بوده که سهم استان از این رقم 4۱درصد به مبلغ ۸۹,میلیون دلار بوده است.

به گزارش ساجد خبر، درویشعلی حسن زاده صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: صادرات استان به قزاقستان در سال گذشته ۱۰۸درصد رشد داشته است.

حسن زاده گفت: در دولت سیزدهم تا پایان فروردین امسال ۷۲۲میلیون دلار از گمرکات استان صادرات صورت گرفته که این رقم در مدت مشابه سال قبل خودش ۳۳۰میایون دلار بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به ۳۰ کشور صادراتی هدف ما بوده که از این تعداد ۱۷کشور آسیایی ، ۱۲مشور اروپایی و یک کشور آفریقایی است.

حسن زاده بیان کرد: از شروع دولت سیزدهم تا کنون سهم صادرات گلستان به این کشور از ۹درصد به ۲۱درصد رسیده است و گلستان رتبه دوم کشوری در صادرات به ترکمنستان و رتبه اول کشوری را در بحث صادرات به قزاقستان دارد.

مدیر کل صمت گلستان افزود: سال گذشته ۳۳۶پرونده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شد که ۲۵۱درصد نسبت به سال ماقبل خود داشته است که ارزش ریالی آن ها ۸۶۴هزار و ۱۳۵میلیون ریال بوده که رشد ۱۱۴درصدی داشته است.

مدیر کل صمت گلستان با بیان اینکه حجم واردات و صادرات ترانزیتی گلستان از مرز اینچه برون یک میلیون و۳۰۰هزار تن بوده است، گفت: این میزان صادرات نوید دهنده اهمیت نقش مرز تجاری اینچه برون است که کریدور شما به جنوب را به یکدیگر وصل می کند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد.

وی افزود: سال گذشته ۳۵واحد تولیدی راکد و غیر فعال با حجم سرمایه گذاری ۱۰هزتر و ۹۵۰ میلیارد ریال و اشتغال ۵۰۲نفر احیا شده است که نسبت به سال ماقبل خود ۱۴۲درصد رشد سرمایه ای و ۵۹درصد رشد اشتغال داشته است.

حسن زاده در ادامه اظهار کرد: سال گذشته تعهد اشتغال استان ۵هزار و ۶۰۰نفر از مجموع ۲۵هزاررو ۲۷۵نفر در نظر گرفته شده بود می باشد که تعداد ۷هزار نفر در سامانه اداره کار ثبت نام اشتغال داشته اند که با ثبت نام ۵۶۰۰نفر رشد ۲۵درصدی داشته است.

وی افزود: سال گذشته با تلاش بخش خصوصی تعداد ۱۴۶پر‌انه بهره برداری واحد صنعتی صادر شده که منجر به فعالیت شده که نسبت به سال ما قبل ۲۷درصد رشد داشته و حجم سرمایه گذاری آنها ۳۴هزار و ۴۴۴میلیارد ریال بوده است که رشد ۱۰درصدی داشته و باعث ایجاد اشتغال ۳هزار و ۳۵۷ نفر شده است.