۷۴۰ میلیارد ریال خسارت به گلستان با بارشهای بهاری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: بر اثر بارندگی‌ و سیلاب‌ ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۴۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های استان خسارت وارد شد که پیگیری جبران بخشی از آن در برنامه قرار دارد.

به گزارش ساجد خبر، نعمت‌الله حاجی‌زاده اظهار کرد: نخستین بارندگی‌ منتهی به خسارت امسال ششم فروردین رخ داد و باعث بروز ۳۴۶ میلیارد ریال خسارت به حوزه‌های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و راهداری شهرستان‌های آزادشهر، گالیکش و علی‌آبادکتول شد.

وی افزود: دومین بارندگی‌های منجر به طغیان رودخانه‌ها و سیلاب ۲۴ فروردین‌ ماه ثبت و ۳۹۴ میلیارد ریال به حوزه راهداری شهرستان‌های کلاله، گالیکش، مینودشت و رامیان خسارت زد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: با توجه به پاکسازی دهانه پل‌ها توسط تجهیزات مدیریت بحران و سایر دستگاه‌های در چند ماهه اخیر، میزان خسارات سیلاب‌های امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کاهشی است.

حاجی‌زاده افزود: بر اساس قوانین مدیریت بحران در زمان بروز خسارت، دستگاه‌های درگیر در استان و شهرستان‌ها جداول و فرم‌های مرتبط را ظرف ۷۲ ساعت تکمیل و بعد از تایید فرمانداری‌ها و بازدید میدانی کارشناسان، مستندات جمع آوری و به سازمان مدیریت بحران ارسال می‌شود.

حاجی‌زاده ادامه داد: در نهایت بعد از پیمودن مراحل قانونی درخواست اعتبار جبران بخشی از خسارات از محل ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به محدود بودن اعتبارات، از کشاورزان، صاحبان واحدهای مسکونی و فعالان صنعتی خواستیم به بیمه توجه بیشتری داشته باشند تا در زمان بروز حوادث از ظرفیت بیمه برای جبران خسارت بهره لازم را ببرند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: به عنوان نمونه سال گذشته ۷۷ میلیارد ریال از طریق صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمانی به ۷۵۳ واحد مسکونی استان خسارت پرداخت شد.

حاجی‌زاده با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای گلستان و شروع روند کاهش دما همراه با وزش به نسبت شدید باد، گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته تمام دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسانی استان در حالت آماده باش قرار دارند.