تصویب بیش از ۴۴ مورد تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد ریال در ۶ ماهه گذشته

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: در ۶ ماه گذشته بیش از ۴۴ مورد تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسیده که متقاضیان پس از طی مراحل قانونی به بانک‌ها معرفی شدند.

به گزارش ساجد خبر، علیرضا نورانی با اشاره به نامگذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: توجه به اهداف نامگذاری سال‌ها در دولت سیزدهم، رشد اقتصادی مثبت را برای کشور به همراه داشته که این شاخص، فاصله معناداری با میانگین دهه ۹۰ دارد.

وی توجه به ابعاد درونزایی و برونگرایی در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را عامل تقویت سیاست‌های اجرایی جهش تولید با مشارکت مردم دانست و تأکید کرد: افزود: در ۶ ماه گذشته بیش از ۴۴ مورد تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسیده که متقاضیان پس از طی مراحل قانونی به بانک‌ها معرفی شدند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان توجه به شاخص‌های مهم اقتصاد کلان مانند حجم مبادلات تجاری کشور به میزان ۱۵۲ میلیارد دلار، کاهش سرعت و شتاب تورم، بازگشت هشت هزار واحد تولیدی راکد به چرخه تولید، افزایش صادارت غیرنفتی، افزایش اثربخشی نظام مالیاتی در تامین هزینه‌های کشور، بهبود عملکرد کشور در تولید محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی و هم راستایی عینی اهداف کلان نظام برنامه‌ریزی، بانکی و مالی را نویدبخش بهبود وضعیت اقتصادی برشمرد.

به گفته نورانی بهبود شاخص هزینه‌ در امور عمرانی به تولید ناخالص داخلی استان در سال‌های ۱۴۰۰ به بعد و رسیدن آن به حدود هشت درصد و انتظار بهبود سرمایه‌گذاری در استان از قبل این شاخص در کنار دیگر شاخص‌ها مانند بهبود فضای کسب وکار می‌تواند رشدهای اقتصادی مناسب را برای استان به همراه داشته باشد.

وی همسو شدن نظام برنامه‌ریزی و بانکی گلستان را عامل برکات فراوان برای اقتصاد استان دانست و بیان کرد: همکاری این دو نظام می‌تواند گره‌گشای بسیاری از عقب ماندگی‌ها باشد که با هدایت استاندار در حال انجام است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مشترک ما معطلی منابع از طریق معوقات بانکی است، گفت: همه ظرفیت‌ها را برای بهبود شرایط به کار خواهیم گرفت چراکه بخش غیردولتی توانمند محصول نظام بانکی پویا است و اگر معوقات افزایش یابد نظام بانکی قدرت حمایتی خود را از تولید از دست خواهد داد.

نورانی افزود: در برنامه‌ریزی‌های خود به پروژه‌های درازمدت توجه نداریم و بخش قابل ملاحظه از توان خود را برای رفع مشکلات فعلی جامعه به کار گرفته‌ایم، که مصداق آن ۱۴ سفر استاندار و اعضای شورای اداری استان به مراکز شهرستان‌ها و ۱۷ سفر به شهرهای غیر مرکز شهرستان بوده است.

وی اضافه کرد: در همه سفرهای استاندار گلستان، جلسه مشترک شورای اداری استان و شهرستان با بیش از هزار و ۱۰۰ مصوبه و تصمیم برگزار شده که اجرای آن‌ها به خوبی به پیش می‌رود و فقط در ۶ ماهه دوم سال گذشته حدود ۲ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال برای تحقق این مصوبات پرداخت شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان افزود: یکی از اقدامات مؤثر سال ۱۴۰۲ را تصمیمات اثربخش و مهم کمیته تخصیص استان به ریاست استاندار بود که بیشترین تخصیص به بخش‌های آب آشامیدنی، توسعه زیرساخت‌های صنعتی، مهارت‌آموزی و توسعه مدارس اختصاص یافت.

نورانی ادامه داد: با احتساب تخصیص سال ۱۴۰۱ مبلغ چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از منابع استانی برای رفع مشکلات آب آشامیدنی شهرها و روستاها به‌جز منابع ملی و ردیف‌های خاص هزینه شده که جزو دغدغه‌های مسوولان استان در سفرهای شهرستانی بود. همچنین در حوزه زیر ساخت‌های صنعت، مدارس و مهارت‌آموزی شاهد افزایش تخصیص ۲ برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم که ‌امیدواریم در این زمینه‌ها اتفاقات خوبی به ثمر بنشیند.

وی افزود: در ۲ هفته پایانی سال و با پیگیری‌های حضوری و مساعدت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های اثرگذار ملی و استانی تزریق شده که شکوفایی طرح‌ها و پروژه‌ها را به همراه خواهد داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان از تخصیص ۸۱۰ میلیارد ریال برای اجرای شبکه انتقال برق از نیروگاه علی‌آبادکتول به شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک و اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال به سد نرماب و هزار و ۲۰ میلیارد ریال برای آب‌رسانی شرب به شهرها و روستاهای نوار مرزی استان خبر داد.

نورانی اضافه کرد: در بخش اعتبارات هزینه‌ای نیز پس از ملاقات حضوری استاندار گلستان با رییس سازمان برنامه و بودجه در دی ماه گذشته شاهد تزریق منابع بیشتر در حدود هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال در سه ماهه چهارم سال بودیم.

وی ردیف‌دار شدن بیمارستان شرق گرگان، رامیان و سد قره‌چای در بودجه را از موارد دیگر حمایت‌های سازمان برنامه و بودجه از برنامه‌های توسعه‌ای استان گلستان اعلام کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با تشکر از پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به ویژه در تدوین برنامه هفتم که شاکله یک برنامه عملیاتی و شاخص‌پذیر را دارد؛ اظهار ‌امیدواری کرد با همدلی و همراهی تمامی ارکان مدیریتی استان شاهد تحقق مطلوب برنامه و رفع دغدغه از مقام معظم رهبری در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای باشیم.

نورانی در پایان اظهار ‌امیداری کرد با پیگیری نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی شاهد اتفاقات خوب، شاخص‌مند و عدالت‌محور در بررسی‌های بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ باشیم تا به یمن این تلاش‌ها گام‌های مؤثرتری در پیشرفت گلستان برداشته شود.

وی متذکر شد: نمایندگان مردم گلستان در مجلس یازدهم اثرات ماندگاری را در حوزه‌های زیرساختی استان داشتند و امیدوارم با ترکیب نمایندگان جدید، گام‌های تکمیلی در راه محرومیت زدایی و پیشرفت گلستان برداشته شود.