صادرات کالاهای غیر نفتی گلستان به ۳۰ کشور در سال گذشته

مدیر کل گمرکات استان گلستان گفت: کالاهای غیرنفتی گلستان در سال گذشته به ۳۰ کشور جهان صادر شد.

به گزارش ساجد خیر، شهریار شهریاری از صادرات حدود ۵۳۸ هزار و ۴۴۷ تُن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش تقریبی ۳۲۲ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ خبر داد و بیان داشت: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۴۱ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۷ درصد بیشتر سال ۱۴۰۱ بوده است.

«پُلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، پسته فندقی، خرما، انواع لوله پروفیل و آهنی، یُد، خوارک آماده آبزیان و ورق نئوپان» از عمده کالاهای صادراتی گلستان در سال گذشته بود.

وی بابیان اینکه کالاهای غیرنفتی گلستان در سال گذشته به ۳۰ کشور جهان صادر شد، افزود: ترکمنستان، قزاقستان، عراق، پاکستان، ازبکستان، بلغارستان، رومانی، افغانستان، ارمنستان، روسیه، قرقزیستان، ترکیه، لهستان و تاجیکستان از مهمترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی گلستان در سال ۱۴۰۲ بودند.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان در سال ۱۴۰۲ نیز اشاره کرد و ادامه داد: پارسال افزون بر ۸۴ هزار و ۸۷۵ تُن انواع کالا به ارزش ۱۵۴ میلیون و ۲۴ هزار و ۲۳۲ دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۰۶ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۰۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ بوده است.
مدیرکل گمرکات گلستان، «روغن خام سویا، فوتس اویل، دیزل ژنراتور، استیرن، انواع پارچه و پنبه، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسیون و دانه روغنی کلزا» را از عمده کالاهای وارداتی به گلستان در سال گذشته ذکر کرد و گفت: این کالاها از ۲۵ کشور از جمله چین، ترکیه، ترکمنستان، انگلستان، روسیه، قزاقستان، هند، اسپانیا، ازبکستان، ایتالیا، آلمان، امارات، لهستان، بلژیک، دانمارک، ویتنام و فرانسه و از طریق مبادی گمرکی این استان وارد کشور شدند.

شهریاری همچنین در خصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در سال گذشته اظهارداشت: پارسال در مجموع ۲ هزار و ۴۹۶ فقره اظهارنامه به وزن حدود ۵۵ هزار و ۷۴۳ تُن انواع کالا به ارزش فزون بر ۲۷۳ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار از گمرک اینچه‌برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۱۹ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۳ درصد نسبت سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

وی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در سال ۱۴۰۲ را افزون بر پنج هزار و ۷۳۹ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۱۱۲ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است.