استاندار گلستان:

گلستان جزو ۴ استان تنش آبی در کشور است

استاندار گلستان گفت: گلستان جزو 4 استان اول کشور در تنش آبی است و باید برنامه های جامع آب در آن اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، علی محمد زنگانه صبح امروز در نشست خبری ، اظهار کر: در حال حاصر استان گلستان همچون سال های گذشته از آبهای زیرزمینی استفاده میکند و به همین دلیل سفره های زیرزمینی توان تامین آب را ندارند.

وی افزود: حفر چاه های جدید برای رفع مشکل آبی روش غلطی بود که فقط نقش مسکن را دارد و نیازمند اجرای راهکاری جدید و بلند مدت هستیم.

زنگانه افزود: اجرای طرح آب شیرین کن و تکمیل سد نرماب دو طرح مهم در حوزه تامین آب برای مردم استان است که تا کنون برای تکمیل سد نرماب تا کنوند۹۰۰میلیارد تومان هزینه شده و ۶ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: خرید تضمینی آب در رابطه با اجرای طرح آب شیرین کن از دریا به وزارت نیرو اعلام شده است.

به گفته زنگانه شب عید امسال ۴۰۰میلیارد تومان از اعتبارات ۱۴۰۰و سال ۱۴۰۱برای تنش آبی استان اختصاص داده شده است.
استاندار گلستان در رابطه با وجود لکه های نفتی در سواحل استان، گفت:
لکه های تفتی سواحل استان مربوط به نیروگاه نکا است نزدیک به ۶ کیلومتر از سواحل استان را پوشانده بود و نیروهای نکا به همراهی نیروهای گلستانی شروع به پاک کردن لکه های بنادر استان کردند که هم اکنون هم مشغول لمه گیری هستند.
نگرانی ما رسیدن لکه ها به مجتمع مبگوی گمیشان بود که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و جلوی آن گرفته شد.

وی افزود: اعتبار تملک دارایی استان بیش از ۱۶ هزار و ۲۳۶میلیارد تومان رسیده است و این رقم در گذشته ۲ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان بوده است.

زنگانه بیان کرد: در دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم به حدود سه برابر رسیده است و هم اکنون قیمت ان از ۵۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان رسییده و میزان خرید تضمینی از ۴۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰به بیش از ۸۴۰ هزار تن در سال گذشته و امسال حدود ۵۰۰ هزار تن رسیده است

وی افزود: قمیت خرید تضمینی کلزا نیز از ۴ هزار و ۶۶۰ تومان بهر۲۳ هزار تومان افزایش یافته که افزایش ۴ برابری داشته است.

زنگانه گفت: مبلغ ۸۰۳میلیارد تومان تسهیلات فرزند اوری به ۱۸هزار و ۲۵۰نفر پرداخت شده است.
وی ادامه داد: همچنین مبلغ ۵هزار و ۸۱۵میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به ۵۱هزار و ۶۲۴نفر پرداخت شده که منجر به کسب رتبه برتر در پرداخت تسهیلات ازدواجی شد.

زنگانه اظهار کرد: تعداد ۴ هزار ۱۶۷پروژه عمرانی با اعتبار ۷هزار و ۷۴۵میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید و تعداد یکهزار و ۱۲۶پروژه عمرانی با اعتبار ۷ هزار و ۷۰۳میلیارد تومان گلنگ زنی شده است.