معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان :

زراعت چوب باید در سطح وسیع انجام شود

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: زراعت چوب از جمله سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع تلقی می‌شود که برای کاهش فشار به جنگل‌های هیرکانی طراحی و اجرایی شده است و اگر بخواهیم طرح تنفس جنگل را کامل اجرا کنیم ضرورت دارد تا زراعت چوب با حمایت ویژه اجرایی و انجام شود.

به گزارش خبرگار ساجد خبر، جهانبخش صادقیان اظهار کرد: با وجود آنکه در دولت‌های مختلف تسهیلات کم بهره و با تنفس چند ساله برای علاقه‌مندان به زراعت چوب پیش‌بینی شده اما برای موفقیت حداکثری این طرح نیازمند همکاری صنایع دخیل در حوزه چوب هستیم.

وی گفت: در حال حاضر بانک‌ها به افرادی که در قالب طرح زراعت چوب مبادرت به تهیه طرح کنند، وام‌هایی با سود بسیار اندک و تنفس پنج ساله پرداخت می‌کنند اما باید مدیران کارخانه‌های وابسته به چوب حمایت مالی از زارعان چوب را از قالب شعار به فعلیت برسانند.

صادقیان بیان کرد: هم اکنون در قالب طرح‌های خرد و کوچک شاهد استقبال و مشارکت کشاورزان از طرح زراعت چوب هستیم اما برای ثمربخشی و مشهود بودن آثار مثبت زراعت چوب باید چنین طرح‌هایی در مساحت‌های وسیع و کلان اجرا شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: به عنوان مثال هر اصله درخت صنوبر به طور متوسط سالانه ۱۸ مترمکعب تولید چوب دارد و در مدت ۱۰ سال می‌تواند تا ۱۸۰ متر مکعب چوب تولید کند که عایدی و درآمد آن نسبت به بسیاری از کشت‌های زراعی بیشتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در کشور راه اندازی شده که ماده اولیه آنها از سرشاخه‌های درختان باغی، هرس درختان و زراعت چوب تأمین می‌شود؛ برای استمرار و دوام فعالیت این کارخانه‌ها نیازمند حمایت جدی آنها از زراعت چوب هستیم.

صادقیان گفت: یکی از مباحثی که در زراعت چوب بسیار اهمیت دارد آن است که از زمان آغاز پروژه تا بهره برداری درختان، باید حمایت‌های مالی از زارعان چوب انجام شود، چون در این مدت زارعان هیچ منبع درآمدی ندارند.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص دغدغه‌ها و چالش‌های فراروی توسعه زراعت چوب هم گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث این پروژه‌ها، شناسایی و انتخاب گونه مناسب برای هر منطقه است؛ باید با مطالعه و تحقیقات کافی و استفاده از تجربیات شرکت‌های دانش بنیان گونه‌های همخوان با مناطق مختلف معرفی و کشت شود.

صادقیان بیان کرد: قبل از سال ۱۳۸۶ شاهد سیر صعودی زراعت چوب در استان گلستان بودیم اما با وقوع یخبندان و از بین رفتن مزارع اکالیپتوس در یخبندان این استان، رغبت مردم به زراعت چوب بسیار کاهش یافت.

وی ادامه داد: باید با روش‌های مناسب زمینه حمایت صاحبان صنایع به عنوان مصرف کننده نهایی چوب از زارعان چوب را افزایش دهیم.

صادقیان افزود: ارزش افزوده موقتی برخی محصولات زراعی مانند برنج هم در کاهش رغبت مردم به مشارکت در زراعت چوب مؤثر است، باید با قیمت گذاری‌های عادلانه بر محصولات زراعی بالانس اقتصادی بین کشاورزی و کشت نهال شکل بگیرد.

صادقیان گفت: در قالب ماده سه امکان واگذاری اراضی برای علاقه‌مندان به زراعت چوب در گلستان فراهم است، تلاش می‌کنیم تا با توجه به محدودیت‌های موجود در اراضی شمالی استان از قبیل شوری خاک، گرمای هوا و محدودیت آب به گونه‌های مقاوم و کم نیاز به آب دست پیدا کنیم تا موفقیت پروژه‌ها تا حد زیادی تضمین شود.