رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان:

تغذیه مرال‌های پارک جنگلی قرق گرگان تامین شد /نوسازی فنس محل نگهداری مرال‌ها

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: تغذیه مرال‌های در حال نگهداری پارک جنگلی قرق واقع در بخش بهاران این شهرستان با ورود دادستان مرکز استان، تامین شد.

به گزارش ساجد خبر، رسول مقسم اظهار کرد: تا زمان تخصیص اعتبار به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان به مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تامین تغذیه مرال های پارک جنگلی قرق به مدت یکسال، تامین تغذیه آن‌ها توسط شهرداری قرق، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست شهرستان انجام خواهد شد.

به گفته وی مصوبه تامین تغذیه مرال‌ها توسط شهرداری قرق در دست انجام است که طی یک هفته آینده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، تامین تغذیه را برعهده خواهد گرفت.

مقسم یادآور شد: هشت راس مرال در پارک جنگلی قرق نگهداری می‌شوند.

وی بر گنجاندن ردیف اعتباری مشخص برای تغذیه مرال‌های پارک جنگلی قرق تاکید کرد.

در پارک جنگلی قُرق گرگان در گذشته ۶۴ راس گوزن نگهداری می‌شد که به دلیل مشاهده بیماری «یُون» ( بیماری واگیر مخصوص نشخوارکنندگان) در این جمعیت و انتقال دادن شماری از این گوزن ها به مناطقی از کشور از جمله اصفهان، اردبیل و کردکوی ، جمعیت آن کاهش چشمگیر یافت.

نزیک به نیم قرن قبل نخستین مرکز تکثیر و نگهداری مرال در کشور با هدف بقای نسل این گونه کمیاب در پارک جنگلی قرق گرگان تاسیس شده بود.

تعیین تکلیف نهایی تامین تغذیه مرال های پارک جنگلی قرق با پیگیری دادستان مرکز گلستان پس از احضار مدیران دستگاه‌های مرتبط به دادستانی و طی نشستی در ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۱ نتیجه داد.

نوسازی فنس محل نگهداری مرال‌ها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: برای نوسازی فنس محل نگهداری مرال های پارک جنگلی قرق در نشستی با حضور دادستان مرکز استان، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و دستگاه های مرتبط انجام و ۱۵ میلیارد ریال اعتبارتوسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان جذب و اجرای این طرح عملیاتی شود.

مقسم خاطرنشان کرد: محل نگهداری مرال‌ها در این پارک در فضایی محدود و دارای ۸۰۰ تا هزار متر طول فنس کشی است که نیاز مبرم به نوسازی فنس وجود دارد.

به گفته وی سال قبل کار مرمت فنس محل نگهداری مرال ها از محل اعتبارات داخلی این اداره به همت قرقبانان بعد از ۴۰ سال انجام شده بود ولی نیاز به نوسازی دارد.