مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا ؛

دوره توانمندسازی مربیان سرود همزمان با برگزاری جشنواره رضوی

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: استان گلستان میزبان جشنواره سرود رضوی است که برای اولین بار در سطح برگزاری این جشنواره‌ها، دوره توانمندسازی مربیان سرود نیز در این استان در حال برگزاری است.

به گزارش ساجد خبر، مرتضی سعیدی‌زاده  با بیان این مطلب اظهار کرد: امسال شاهد برگزاری بیستمین دوره برگزاری این جشنواره هستیم، اظهارداشت: در مجموع ۱۹ دوره جشنواره حدود ۵۰۰ هزار به دبیرخانه‌ در بخش‌های مختلف ارسال شده بود که متوسط هر دوره حدود ۲۶ هزار اثر بوده و امسال پیش‌بینی می‌شود آثار دوره بیستم به بیش از ۳۶ هزار اثر برسد.

وی بیان کرد: جشنواره بیستم در ۱۶ بخش شامل چهار جشنواره شعر رضوی (شعر فارسی، شعر عربی، شعر کودک و شعر کودک و نوجوان)، سه جشنواره تئاتر رضوی (تئاتر خیابانی، تئاتر بزرگسالان و تئاتر کودک و نوجوان)، ۲ جشنوراه ادبیات داستانی رضوی (ادبیات کودک و نوجوان و نیز ادبیات بزرگسال) و نیز سرود رضوی، آواها و نواهای رضوی، رسانه‌های رضوی، فیلم و پویانمایی رضوی، گرافیک رضوی، عکس رضوی و هنرهای تجسمی رضوی (خوشنویسی) در حال برگزاری است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) یادآور شد: جشنواره آواها و نواهای رضوی که شامل نغمات و نواهای محلی بوده، به میزبانی استان فارس در حال برگزاری است.

سعیدی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه جشنواره‌های شعر، تئاتر و ادبیات داستانی در حوزه‌های کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، اما تنها جشنواره سرود رضوی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و در بخش دانش‌آموزی در کنار بخش آزاد برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: سه جشنواره شعر فارسی، شعر عربی و شعر ترکی در کنار جشنواره عکس به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و آثاری از کشورهای مسلمان و فارسی زبان، عرب زبان و ترک زبان به دبیرخانه ارسال شده است.

وی تصریح کرد: جدا از بحث جشنواره‌ها، با هدف توسعه فرهنگ رضوی، هفته‌های فرهنگی رضوی را برنامه‌ریزی کردیم که برنامه‌های خود در بخش رسانه‌ای را به صورت بوم مشخص، به کشورهای دیگر می‌بریم تا به بحث فرهنگ رضوی بیشتر پرداخته شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: جشنواره رضوی عمومی‌ترین جشنواره در سطح کشور که در ۱۹ دوره گذشته در کنار بخش جشنواره‌ای، شاهد ایجاد پویش‌های رضوی در بخش‌های مختلف بودیم.

سعیدی‌زاده بیان کرد: براساس آمار جمع‌آوری شده، در بخش پویش‌های رضوی هشت میلیون اثر داشتیم که این خود نشان از میزان علاقمندی به ساحت و آستان مقدس امام رضا (ع) در بین آحاد مردم دارد.

وی اظهارداشت: بیستمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری به صورت تخصصی برگزار می‌شود و بخش پویش را از جشنواره که به صورت رقابتی است، جدا کردیم و تلاش داریم به سمت تولید و محصول محور در جشنواره برویم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش بانوان هیچ تفاوتی در ارزیابی آثار تولیدی آنان با آقایان نیست، اما به صورت ویژه برای بانوان دوره‌های آموزشی تخصصی و توانمندسازی مربیان را برگزار می‌کنیم و انتظار داریم تا بانوان بتوانند تولیدات فاخر و ارزشمندی را به بروز و ظهور برسانند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: هنرمندان ما ارادت خاص و ویژه‌ای به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دارند و همه آنها با همه سلایق، گرایش‌ها و اعتقادات قوی‌تر از هر دوره در جشنواره رضوی شرکت می‌کنند.

سعیدی‌زاده افزود: امید و انتظار داریم تا جریان جشنواره رضوی، محل وفاق اجتماعی باشد و همه جریان‌های فکری و سیاسی با جریانات مختلف، خود را با فرهنگ رضوی گره زده‌اند.

وی یادآور شد: جشنواره‌های گذشته بیشتر پویش محور بوده، اما تلاش داریم تا جشنواره رویکرد رقابتی داشته باشد که هنرمندان بتوانند آثار فاخر و ارزشمندی تولید کنند.