ظرفیت مجاز پرورش واحد دامی در مراتع استان ۶۵۰ هزار واحد است

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، تاج‌قلی فرهنگ‌دوست اظهار کرد: این استان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که ۵ هزار و ۳۰۰ خانوار اعم از بومی و کوچنده اکراد خراسان شمالی (زمستان گذران) در قالب ۴۵ شرکت تعاونی مرتعداری از پوشش آن برای پرورش دام استفاده می‌کنند. وی در خصوص احیا، اصلاح و مقابله با بیابان‌زدایی […]

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، تاج‌قلی فرهنگ‌دوست اظهار کرد: این استان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که ۵ هزار و ۳۰۰ خانوار اعم از بومی و کوچنده اکراد خراسان شمالی (زمستان گذران) در قالب ۴۵ شرکت تعاونی مرتعداری از پوشش آن برای پرورش دام استفاده می‌کنند.

وی در خصوص احیا، اصلاح و مقابله با بیابان‌زدایی مراتع استان، گفت: برای این اداره کل از محل سفر رییس جمهور در اسفند ماه پارسال هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در این حوزه مصوب شده که تخصیص آن نقش به‌سزایی در حفظ مراتع و بهره‌گیری از آن در دامپروری منطقه خواهد داشت.

وی افزود: ۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار صرف تولید نهال و غرس آن در سال جاری و خرید و توزیع ۱۰۰ دستگاه آبشخور با هدف توزیع مناسب آب شرب دام و مدیریت صحیح مراتع منطقه، شد.

فرهنگ دوست ادامه داد: علاوه بر این، ۵۰ میلیارد ریال دیگر از محل اعتبارات نفت در قالب سفر دولت سیزدهم به استان برای حفظ مراتع و بیابان‌زدایی در این خطه مصوب شده که مراحل اداری بستن قرارداد تخصیص و جذب آن توسط اداره کل در دست پیگیری است.

به گفته وی برای جذب این اعتبار، بوته‌کاری در سطح ۲۷۰ هکتار، مدیریت هرز آب ( هلالی آبگیر ) همراه با بوته‌کاری و بذرپاشی در ۳۰۰ هکتار، تهیه ۲۵ دستگاه آب گرمکن خورشیدی و ۱۳۳ دستگاه پنل خورشیدی و واگذاری این دستگاه‌ها به مرتعداران واجد شرایط در شهرستان گنبدکاووس برنامه‌ریزی شده است.