گلستان مجهز به آزمایش تشخیص مولکولی بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان شد

به گزارش ساجد خبر، علی کاووسی اظهار کرد: با فعالیت بخش آزمایش مولکولی آزمایشگاه مرکز تشخیص این اداره کل، ضمن جلوگیری از اتلاف وقت ۲ روزه در دریافت پاسخ آزمایشگاه، در تشخیص بیماری و اقدام گروه‌های واکنش سریع مقابله با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه، شتاب داده می‌شود. استان گلستان با بیش از یک هزار […]

به گزارش ساجد خبر، علی کاووسی اظهار کرد: با فعالیت بخش آزمایش مولکولی آزمایشگاه مرکز تشخیص این اداره کل، ضمن جلوگیری از اتلاف وقت ۲ روزه در دریافت پاسخ آزمایشگاه، در تشخیص بیماری و اقدام گروه‌های واکنش سریع مقابله با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه، شتاب داده می‌شود.

استان گلستان با بیش از یک هزار واحد مرغداری و بیش از ۴ هزار هکتار مزارع پرورش آبزیان، یکی از استان‌های پیشتاز در زمینه تولید فرآورده‌های طیور و آبزیان است.

همچنین مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به مناطق آب‌گیر از جمله تالاب‌های گلستان از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.

مدیرکل دامپزشکی گلستان همچنین از فعالیت ۱۵ گروه پایش بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: این گروه‌ها قبل از ورود پرندگان مهاجر به پهنه آبی دریای خزر و خلیج گرگان، تالاب‌ها، آب‌بندان‌ها و سدها در این استان، ساماندهی و آماده کنترل این بیماری می‌شوند.

کاووسی افزود: از ابتدای امسال تمامی واکسن‌های راهبردی مورد استفاده برای مقابله با بیماری‌های طیور از جمله آنفلوآنزای فوق‌حاد، نیوکاسل و آنگارا در استان براساس داده‌های ثبت شده در سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور دامپزشکی حدود ۵۰۰ میلیون دز بوده است که از این مقدار حدود ۴ میلیون دز به منظور پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در فارم‌های مرغ مادر و تخمگذار اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲ سال اخیر موردی از ابتلا به این بیماری در استان مشاهده نشده است.