پس از گذشت ماه ها چشم انتظاری؛

وعده هایی که عملی نشد/ چالش بزرگ شهرداری گرگان با طرح های نیمه کاره

اجرای پروژه های گردشگری و تهریحی شهر گرگان به رغم وعده های مداوم اما همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد و شهرداری گرگان را با چالشی بزرگ در رابطه با اجرای این طرح ها مواجه کرده است.

گرگان- ساجد خبر– از قدیم گفته اند با حلو حلوا کردن دهان شیرین نمی شود…
این حکایت پروژه های بزرگ تفریحی شهرداری گرگان است که به رغم سال ها وعده اجرا و افتتاح در زمان خاص، همچنان بلاتکلیف مانده است و هر روز اجرا و یا ادامه آنها با مشکلات جدیدی روبرو می شود.
طرح احداث تله کابین، شهر بازی مدرن و سورتمه از جمله بزرگترین و مهم ترین طرح های تفریحی گرگان است که سال ها است با چالش های متعددی از جمله زیست محیطی ، کمبود اعتبار، نیاز به سرمایه گذار و یاعدم هماهنگی در اجرا با سرمایه گذاران و طولانی شدن مدت اجرا روبرو است و به رغم وعده ها و پیگیری هایی که هر هفته در صحن علنی شورا برای  اجرای آنها داده می شود اما همچنان یا برزمین مانده اند و یا با حرکتی لاکپشت وار در حال اجرا هستند.

این در حالی است که برخی اعضای شورا و مسئولان استانی همچنان از اینکه گرگان شهری گذری برای مسافران شده است و آورده اقتصادی ندارد گلایه مندند.

عدم ثبات مدیریت شهری در گرگان طی ما ههای گذشته تا به حالا که شهردار جدید حکم ابلاغ گرفته است، نیز به گفته اعضای شورای شهر دلیل دیگری بر کندی اجرای طرح های گردشگری در گرگان بوده است.

یک روز در خبرها وعده اجرائی شدن و یا ادمه طرح های تفریحی و گردشگری داده می شود اما چند روز بعد توسط یکی از اعضای شورا طرح مورد نظر دچار توقف ، به دلیل فقدان سرمایه گذار و یا مسائل زیست محیطی می شود.
مساله دیگر اینکه در صحن علنی شورا که روزهای شنبه با حضور خبرنگاران برگزار می شود، زمان اندکی برای صحبت به طرح های بلاتکلیف تفریحی و گردشگری داده می شود و پیرو آن هم در برخی مواقع اعضا ادامه بحث را به زمان دیگری یا در نشست خصوصی موکول می کنند که نشان از آن دارد که علاقه زیادی برای مطرح کردن آن در حضور خبرنگاران ندارند.

از نمونه کم کاری های شورا و شهرداری میتوان به الافی سرمایه گذار اجرای سورتمه اشاره کرد که نمایندگان شرکت اجرا کننده با مدارک کامل بارها به صحن شورا مراجعه و از عدم ترخیص سورتمه ها که مدت ها است در گمرک باقی مانده گلایه مندند و این در حالی است که شهرداری تا به اینجای کار به دلیل تعویق در ترخیص این کالا باید مبلغ هنگفتی را بابت اجاره گمرک پرداخت کند.

پروژه اجرای تله کابین که به رغم اعلام خبر اجرای نهایی باز هم به چالش کشیده شد ، یکی دیگر از این طرح ها است که به گفته برخی اعضای شورای شهر گرگان و مسئولان استانی ، اعلام نظر های غیر کارشناسی برخی افراد حافظ محیط زیست ،موجب شده تا محیط زیست کشور نسبت به اجرای آن حساسیت به خرج دهد   و اکنون مسائل مربوط به اجرای آن در شورای عالی معماری و شهرسازی در دست بررسی است.

یکی از طرح های پر بحث گرگان پروژه بزرگ  “لوتوس” می باشد که مانورهای زیادی هم برای اجرای آن داده شده از جمله کلان طرح های گردشگری در شمال کشور است که با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی موسسه ملل با حضور وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۹کلنگ زنی شد و حالا مدت ها است بنا به گفته رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر گرگان به دلیل پیدا شدن معارض برای زمین اجرای این طرح  به دلیل شکایت معارض اندر پیچ و خم مشکلات حقوقی بلاتکلیف مانده است، به طوری که  بنا به اخبار منتشر شده به دلیل وقفه در اجرای این طرح و تورم در بازار سقف اجرای آن  از ۸۰۰ میلیارد تومان به یکهزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است

عدم هماهنگی و همکاری بین شورائیان وشهرداری یکی از بزرگترین مشکلاتی است که از سال های قبل تا کنون شهر گرگان و شهروندان با آن دست به گریبان بوده اند و حالا هم خبر زیادی از اجرای طرح های وعده داده شده که قرار بود تا بهار ۱۴۰۲ اجرائی شود، نیست و هر روز اخبار شهرداری گرگان بر روی مساله رنگ آمیزی المان ها، بلوارها و امثالهم دور می زند.

اجرای پارک مسافر که یکی از پیشنهادات شورا برای ساماندهی مسافران نوروزی و تابستانی در گرگان بود و سال ها است که مشکلات زیادی برای مسافران و شهروندان به وجود آورده نیز از دیگر برنامه هایی است که بارها در صحن شورا و خبرها اعلام شد اما با نزدیک شدن به سال جدید هنوز خبری از گلنگ زنی آن هم نیست.

جالب تر آنکه، یک روز یکی از اعضای شورا حرف از اجرای برنامه های جدید در حوزه تفرحی و گردشگری می زند اما روز بعد و یا چند هفته بعد یکی دیگر از اعضا آن را انکار میکند.

 

۱۶آبان امسال حجت الله مقسم عضو شورای شهر گرگان به خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که بهره‌برداری از فاز نخست شهربازی مدرن گرگان که طبق زمان‌بندی قرار بود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد به دلیل کمبود نقدینگی و وجود برخی معارضات حقوقی به تاخیر افتاد.
وی عنوان کرد که حداقل اعتبار مورد نیاز برای عملیات اجرایی و رفع معارضات این پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

وجود معارض ؛ مشکلی برای همه سرمایه گذاران اجرای طرح های گردشگری در مرکز استان که  مشخص نیست نقش شهرداری به عنوان دستگاه اجرائی که باید در این موارد قبل از اجرا همکه ضوابط را در نظر بگیرد تا سرمایه گذاران و حتی شهروندان پس از خرید ملک به مشکل برخورد نکنند، چیست؟!

شهردار جدید گرگان هم در همین زمان اعلام کرده بود که این طرح تاکنون ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل این فاز به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

اعتباری که در توان شهرداری نیست و باید برای اجرای آن دست شورا و شهرداری به سمت سرمایه گذار بخش خصوصی دراز شود …..

نکته قابل توجه اینکه از چند سال پیش تا کنون که بارها و بارها خبر اجرای طرح شهر بازی مدرن از زبان شهرداران گرگان عنوان شد اما هیچگاه در تبلیغات شهری به مساله سرمایه گذار اشاره نشده  و اجرای آن به نام شهرداری گرگان کلید خورده بود.

شهربازی مدرنی که حتی به رغم پیدا شدن سرمایه گذار ، داراری زیر ساخت های مناسب برای اجرا نیست ؛ مساله ای که امروز برخی اعضای شورا نیز در خبرها به آن اذعان دارند.

آهنگ توسعه  شهری گرگان در حالی با وجود چالش هایی متعئئ کند شده است که شهر های مجاور مرکز استان به راحتی طرح های مورد نظر  را اجرا و از آن کسب درآمد می کنند.

اختلاف نظر های متعدد و جزیره ای عمل کردن دستگاه های متولی متعدد شاید از دیگر مشکلاتی است که سال های متمادی شهر گرگان با آن دست به گریبان بوده و سرمایه گذاران زیادی را به اجبار از این شهر رانده است.

حالا باید دید شورایی که این بار انتخاب شهردار جدید را با موافقت همه اعضای شورا افتخار خود می داند ، قرار است چه گلی در آستانه سال جدید با اجرای طرح های گردشگری و تغییر چهره شهر گرگان به سر شهروندانش بزند.