ساجد خبر گزارش میدهد؛

عطاآباد؛ روستایی فراتر از یک نام / صادرات؛ رویای بلند پایتخت مبل ایران

عطا آباد نامی آشنا در بحث توسعه اقتصادی در کشور است. روستایی در شهرستان آق قلا و به فاصله چند کیلومتری در نزدیکی شهر گرگان که چند سالی است به روستای بدون بیکار و پایتخت مبل ایران شناخته شده است.

شاید کمتر کسی پس از ورود به عطااباد این احساس را داشته باشد که وارد یک جامعه روستایی شده باشد. فروشگاه های پرزرق و برق مبلمان چنان چشمگیر است که بازدید کننده فراموش می کند در چه نقطه ای از استان قرار دارد.

تولیدهای مبل  و فروش این محصول به قدری درعطاآباد گسترده شده است که دیگر شاید نتوان نام روستا بر آن نهاد.

در این بین با تشکیل خوشه صنعتی در عطااباد در راستای توسعه صنعت مبلمان سازی گام دیگری در جهت حمایت از تولید کنندگان و صادرات داخلی و خارجی این تولیدات در این روستا برداشته شده است.

عطاآباد ظرفیت صادراتی بالایی دارد

به گفته عامل این خوشه صنعتی، خوشه به مجموعه ای از واحد های کسب و کاردر زیر بخش های تولیدی ، صنعتی و خدماتی ، کشاورزی و هنری و صنایع دستی اطلاق می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند و از چالش ها و فرصت های مشترک برخودارند.

زلیخا عادلی اظهار کرد: امروز خوشه ها ابزار مهمی برای تقویت توسعه صنعتی ، نوآوری رقابت پذیری و رشد هستند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۲۵۰ واحد نمایشگاه، فروشگاه و کارگاه در این روستا مشغول به کار بوده و بیش از ۲ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت فعالیت می کنند، به طوری که هم اکنون این منطقه تولیدی نیازمند نیروی کار بیشتری در بخش های مختلف از جمله طراحی، دوزندگی و اشتغال در کارگاه ها است.

عادلی ادامه داد: در سه دهه گذشته تمامی افراد این روستا به دلیل فقدان شغل مجبور به مهاجرت به دیگر شهرها شده بودند و با راه اندازی این صنعت کم کم آنها به روستای خودشان آمده و پایه گذار و تولید مبلمان شدند و عطاآباد نمونه بارز مهاجرت معکوس در کشور به همت خود مردم روستا است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت صادراتی بسیار خوبی از این منطقه به دیگر کشورها وجود دارد که بازرگانان می توانند از این فرصت استفاده کنند.

عادلی بیان کرد: در حوزه طراحی فعلا ضعیف  و نیازمند طراحان خبره برای اشتغال در این منطقه هستیم .

وی افزود: در راستای صادرات این محصولات به دیگر گشورها از جمله کشورهای حاشیه خزر مکابتات و نشست هایی را با اداره کل کار و تعاون و رفاه اجتماعی استان در راستای توسعه صادرات این صنعت انجام داده ایم .

عامل خوشه مبلمان عطاآباد با بیان اینکه روسیه و تاتارستان یک فرصت مناسب برای صادرات محصولات عطاآباد است گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم چوب استفاده شده در مبلمان سازی از این دو کشور تهیه می شود لذا رابزنی های زیادی را در رابطه با صادرات این محصولات به آنجا داشته ایم .

وی افزود: در این رایزنی قصد داریم که چوب را مستقیم توسط وارد کنیم تا با قیمت مناسب تری به دست تولید کنندگان خوشه برسد و در بخشی دیگر با همین رایزنی ها بنیاد برکت نیز به عطاآباد وارد شد و تسهیلات کسب و کار برای کارآفرینان این صنعت در برنامه های حمایتی قرار گرفت، چرا که تا کنون تمامی این تولید کنندگان با سرمایه خود کارگاه ها و فروشگاه ها را راه اندازی کرده اند.

عادلی تصریح کرد:  در حال حاضر فقط دو فروشگاه این منطقه به کشور تارتارستان و ازبکستان صادرات دارند، اما فرصت هایی در عراق ، ترکیه و ترکمنستان هم داریم وبازدید ها نگاه تجار را تغییر می دهد و در همین راستا مکاتباتی هم داشته ایم و پس ازاعزام تیم ریاست جمهوری به اینجا بحث زیر ساخت ها از جمله آب، برق گاز رایزنی هایی صورت گرفت که امید داریم زودتر به نتیجه برسد.

وی ایجاد شهرک صنعتی مبلمان را یکی از ضروری ترین نیازهای این منطقه عنوان کرد و گفت که با راه اندازی این شهرک توسعه بسیار زیادی در صنعت مبلمان ، نیروی اشتغال و صادرات به بازارهای داخلی و خارجی خواهیم داشت.

نیازمند حمایت های مالی هستیم

در همین راستا مدیر نخستین کارگاه دوزندگی مبل در عطاآباد با بیان اینکه نیازمند حمایت های بیشتری برای توسعه این صنعت هستیم ، گفت: تمامی افرادی که اینجام مشغول به فعالیت هستند همگی با سرمایه خود کارگاه ها را راه اندازی کرده اند.

مریم پقه اظهار کرد: با وجود اینکه نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان برای راه اندازی این کارگاه دوزندگی و آموزشی مبل سرمایه گذاری کردم اما نیازمند توسعه آن هستم و باید برای خرید چرخ ها و تجیهزات مخصوص وام دریافت کنم و این در حالی است که هنوز حمایتی انجام نشده و اگر هم بشود تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان است که با وجود تورم و گرانی تجهیزات،این رقم به کار تولید کننده نمی آید.

 

وی افزود: این نخستین کارگاه دوخت روکش ها و پارچه های مبل نه در عطا اباد که در گلستان است و توسط بانوان اداره می شود و هم اکنون تعد هفت نفر نیرو در اینجا مشغول به کار هستند.

عدم ثبات بازار و نوسان قیمت ها

یکی دیگر از تولید کنندگان مبلمان در عطاآباد نوسات بازار را یکی از مشکلات تولید کنندگان عنوان کرد و گفت: این نوسانات موجب شده تا کمی از تعداد خریدارن ما نسبت به گذشته کم شود و ما نیز در هنگام تولید نتوانیم قیمت ثابتی برای خود داشته باشیم چرا که مداوم قیمت چوب، پارچه و دیگر ملزومات ساخت مبلمان در حال تغییر و افزایش است.

خانم پقه افزود: باید شرایط برای تولید کننده کمی ثابت باشد چرا که این نوسانات مساله سفارشات راهم با مشکل مواجه می کند.

ساخت نخستین شهرک مبلمان  

اول آبان امسال با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور کلنگ ساخت نخستین  ناحیه صنعتی تخصصی مبل روستایی کشور در روستای عطا آباد زده شد.

علی رسولیان در این مراسم گفته بود که ۹۳ درصد شهرک و نواحی صنعتی کشور را کسب و کارهای کوچک تشکیل می‌دهند و توانسته‌اند برای بیش از ۵۰ هزار نفر شغل ایجاد کنند.

وی از شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در کشور خبر داد و گفت که مطالعه راه‌اندازی ۱۴۰ خوشه کامل شده و دولت از راه‌اندازی آن‌ها حمایت خواهد کرد.

 

حالا چشم تولید کنندگان این منطقه به ساخت شهرک و تسریع در روند ایجاد زیر ساخت ها برای انجام فعالیت های بزرگتر در عرصه تولید است چرا که از اصلی ترین اهداف اقتصاد روستایی آماده کردن شرایط مناسب برای توسعه پایدار است.

مهم بودن درآمد منطقه در توسعه اقتصاد کشور آنقدر زیاد است که اقتصاد دانان بر این اعتقاد دارند که باید مهاجرت برعکس یعنی از شهر به روستا اتفاق بیافتد.

بر اساس گزارش ها مهاجرت از روستا به شهر به دلیل نبود درآمد و مشکلات اقتصادی رخ می دهد که متاسفانه طی سال های اخیر تعداد زیادی از جمعیت روستایی بیکار شده اند که مشکلات زیادی را برای بخش اقتصادی ایجاد کرده است.

همجواری گلستان با برخی کشورهای آسیای میانه و تبادل های تجاری و ایجاد دفاتر بازرگانی که چندی پیش با رایزنی های استاندار و معاون اقتصادی وی در رابطه با روابط تجاری این کشورها با گلستان صورت گرفت زمینه مساعدی را برای توسعه این صنعت و صادرات این کالا به دیگر کشورها فراهم می آورد.

روستای عطا آباد به لحاظ موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در شهرستان کمتر برخوردار آق قلا و با فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز استان و با وجود بیش از ۲۵۰ کارگاه تولید مبل، از ظرفیت بسیار مناسب وبالایی جهت توسعه و تکمیل زنجیره و ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانواده های روستایی برخوردار است و راه های ورودی به این روستا شامل دو راه از دو شهر گرگان و آق قلا است.