ابنیه تاریخی مراوه تپه مأمن گردشگران نوروزی

شهرستان مراوه تپه درمنتهی الیه شمال شرق استان گلستان با جاذبه های طبیعی که فصل بهار، زیبایی های آن را دوچندان می کند و نیز ابنیه تاریخی قابل توجه در ایام نوروز مأمن گردشگران است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​گلستان ما؛  تنها منطقه گردشگری مختوم قلی فراغی کافی است که بر اهمیت گردشگری در مراوه تپه پی ببرید.

جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان مرزی که سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و افزون بر ۶۲ هزار نفر جمعیت دارد منجر به آن شده که همه سال بخش عظمی از گردشگران به این شهرستان در ایام نوروز سفر کنند.

از اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان مراوه تپه می توان به آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، مدرسه تاریخی علوم دینی سیدقلیچ ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا و نیز تپه باستانی اشاره کرد.

رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، آبشار گوندر، دشت های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از جمله جاذبه های طبیعی این شهرستان مرزی به شمار می رود که تماشای این مناظر طبیعی می تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

در کنار جاذبه های تاریخی، گردشگری و طبیعی مراوه تپه، انواع گیاهان دارویی خودرو در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم، جو و آفتابگردان که طراوات و زیبایی خاصی به منطقه داده و می تواند تصاویری زیبا و به یادماندنی در دفتر خاطرات مسافران ثبت کند.

آرامگاه مختومقلی فراغی با ظرفیت‌های گردشگری که دارد می‎تواند پای توریست را نیز به این منطقه باز کند، چرا که هر ساله بزرگداشت این شاعر شهیر ترکمن در استان گلستان برگزار می شود و برای بزرگداشت این عارف نامی میهمانان سیاسی و فرهنگی از کشورهای ترکمنستان ، قرقیزستان و قزاقستان اعلام آمادگی می‎کنند.

شهرستان مراوه تپه از شمال به کشور ترکمنستان و از جنوب به شهرستان کلاله و جنگل گلستان ، از شرق به خراسان شمالی و از سمت غرب با شهرستان گنبد همجوار است  و فاصله آن تا مرکز استان ۲۴۵ کیلو متر است.

این شهرستان دارای حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده و وسعت آن نیز در حدود ۳۴۰۰ کیلومتر مربع دومین شهرستان از نظر وسعت در استان گلستان است .

شهرستان مراوه تپه دارای دو بخش مرکزی و گلیداغ و نیز دارای چهار دهستان (مرکزی و  پالیزان از توابع بخش مرکزی و شلمی و گلیداغ از توابع بخش گلیداغ ) است .

از اماکن گردشگری مراوه تپه می توان به آرامگاه مختومقلی فراغی ،مسجد ، مدرسه و آرامگاه سید قلیچ ایشان ، زیارتگاه شیخ علاالدین ، زیارتگاه سلطان حبی ،زیارتگاه سیرلقن اولیا ،زیارتگاه امام جعفر ، زیارتگاه غریب اولیا ، آرامگاه حکیم ابوالقاسم جرجانی ، زیارتگاه آل خان بابا و عوض بردی ایشان را نام برد .

آرامگاه شاعر و عارف ترکمن و پدر بزرگوار ایشان دولت محمد آزادی در ۳۰ کیلومتری غرب شهر مراوه تپه و در مسیر جاده مراوه تپه به داشلی برون و در روستای آق تقه واقع شده است  که مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار دارد.

آبشار بالی قایه در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر مراوه تپه و در مسیر جاده مراوه تپه به کلاله واقع شده  از دیگر نقاط هدف گردشگری این شهرستان محسوب می‎شود.

مسافران با حضور در غار قیزلر قلعه :که  جنوب شرقی شهر مراوه تپه و در جوار روستای یکه چنار قرار دارد لحظات به یاد ماندنی را در مراوه تپه سپری می‎کنند.

جنگل کمر لی در جوار روستای آق امام واقع شده و فصل بهار بر طراوت و زیبایی آن می افزاید و سالانه پذیرای خیل عظیم گردشگران است  .

مسجد ، مدرسه و آرامگاه سید قلیچ ایشان ، آبشار قارری کو که در فاصله ۴۰ کیلومتری شرق مراوه تپه و ۵ کیلومتری شرق دهستان قازانقایه قرار دارد از دیگر جاذبه‎های گردشگری مراوه تپه است.

هنرمندان صنایع دستی شهرستان مراوه تپه در دو بخش مرکزی و گلیداغ در رشته های نمدمالی ، ابرایشم بافی ، نواریافی ، سوزن دوزی ، گلیم بافی ، حصیربافی ، قالی بافی ، تابلو فرش ، پلاس بافی و پوستین دوزی فعالیت دارند.