کتاب « گلستان منا» منتشر شد

کتاب «گلستان منا» شرحی از زندگی و فعالیت های ۴۹ شهید استان گلستان در حادثه منا، منتشر شد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​مهر، در دوم مهر ماه سال ۱۳۹۴، فاجعه‌ای در عربستان سعودی رخ داد که منجر به جان باختن بیش از دو هزار زائر شد. تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۷۵ نفر اعلام شد که از این تعداد ۴۹ نفر از آنها فرزند گلستان بودند.

اکنون پس از گذشت ۶ سال از این حادثه تلخ، یک نویسنده گلستانی با نگارش کتابی به شرح زندگی و خصایص اخلاقی این شهدا پرداخته است.

کتاب «گلستان منا» با اطلاعاتی که از خانواده و نزدیکان این شهیدان دریافت شد، به رشته تحریر در آمد. این کتاب شامل زندگی نامه و خلاصه‌ای از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری این شهدای گرانقدر و بخشی از وصیت نامه آنها است.

گردآوری مطالب کتاب «گلستان منا» به عهده «ولی الله رسولی راد» بوده و هدف از نگارش آن تکریم شهدای گلستانی حادثه منا و نکوداشت آنان است.

این کتاب در ۲۲۶ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه، توسط انتشارات بنام (وابسته به مؤسسه فرهنگی میرداماد)، در زمستان ۱۴۰۰ به چاپ رسید.

در صفحات پایانی کتاب «گلستان منا» تصاویری از ورود پیکر این شهیدان گرانقدر و حجاج گلستانی به استان و همچنین تصاویری از مراسم عزاداری و یادواره شهدای حادثه منا ضمیمه شده است.

چکیده از متن کتاب:

ساعت ۱۲ و ۴۶ دقیقه ظهر، دوم مهر ۱۳۹۴، سازمان حج و زیارت اولین خبر فاجعه غمبار منا را با این عنوان که «آمار دقیقی از تلفات حادثه منا نداریم؛ احتمال وجود حجاج ایرانی بین قربانیان» منتشر کرد.

احتمالی که طی ساعات آتی به یقین تبدیل شد و از ساعت ۱۷ عصر همان روز لحظه به لحظه آمار جانباختگان حادثه، منتشر شد حال آنکه بسیاری از زائران حاضر در عربستان هنوز از حادثه رخ داده، خبری نداشتند، اخبار آن در ایران منتشر شده بود و برخی از آنان جزئیات خبر را از خانواده‌های خود در ایران دریافت می‌کردند.

عصر همان روز حضرت آیت الله خامنه ای با صدور پیامی ضمن تسلیت و ابراز همدردی با حادثه دیدگان و خانواده‌های آنان، سه روز در ایران عزای عمومی اعلام کردند.

تعداد کل زائران ایران حج سال ۱۳۹۴، ۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد عوامل اجرایی دو هزار و ۵۰۰ نفر بود که از این تعداد ۴۷۵ زائر در حادثه منا به شهادت رسیدند.

۲۳ نفر از شهدای گلستانی در حادثه منا زن و ۲۶ نفر مرد بوده که این عزیزان در شهرستان‌های گنبد کاووس، بندرترکمن، گمیشان، آزادشهر، خان ببین و بندرگز سکونت داشتند.