نظام مدیریتی دچار روزمرگی شده است/ کارمندان «قانع و مانع» تفکر تحول سازمانی ندارند

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان با تاکید بر اینکه نظام مدیریتی ما دچار روزمرگی و وادادگی است، گفت: هیچ معیار درستی در استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی وجود ندارد. آنچه که پس از مدتی مدیران ما ناکارآمد شناخته می شوند به دلیل نپرداختن و عدم توجه به نظرات ارزنده و کارشناسی در بدنه دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​گلستان ما، حامد رضایی با اشاره به اینکه منابع انسانی باید به عنوان سرمایه در توسعه و تعالی سازمانها محسوب شوند، در گفت‌وگو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: انبوهی از کارشناسان با تجربه و خبره به دلیل بی توجهی و سهل انگاری در حاشیه قرار گرفتند و کمتر به آنها توجه می شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام مدیریتی ما دچار روزمرگی و وادادگی است، افزود: هیچ معیار درستی در استفاده بهینه از این سرمایه ها وجود ندارد. آنچه که پس از مدتی مدیران ما ناکارآمد شناخته می شوند به دلیل نپرداختن و عدم توجه به نظرات ارزنده و کارشناسی در بدنه دستگاههای اجرایی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما بین تفکر فرهنگ سازمانی با فرهنگ القایی مدیران نوظهور فاصله های زیادی داریم، گفت: از سوی دیگر به همین دلیل عدم توجه به نظرات کارشناسان خبره، ضعف بنیان های کارشناسی و سطح پایین در نگاه کارشناسی به توسعه استان یکی از چالشهای توسعه ای استان محسوب می شود.

رضایی با این توضیح که رفتن به سمت توسعه مستلزم داشتن نگاه توسعه یافته است‌، ابراز کرد: ما هرگز نخواهیم توانست با اینگونه تغییرات جزیی، قبیله ای و عشیره ای سهمی در توسعه استان داشته باشیم. تحول به مفهوم واقعی، بنیادین و زیربنایی باید باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم این سبک ها، مدل ها و رویکردهای مدیریتی که تا کنون جواب نداد و موفق نبود در جایی ثبت شود تا مدیران تازه کار و تازه وارد ما عمل نکنند. ما در آزمون سعی و خطای مدیریت مانده ایم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کارکنان در دستگاههای دولتی به سه گروه قانع، مانع و تابع تقسیم می شوند، گفت: گروه قانع به کارکنانی گفته می شود که به انجام کارهای ارجاعی روزمره و کارت حضور و غیاب و حقوق حداقلی قانع اند و کاری به تغییر و تحول سازمانی ندارند.

رضایی افزود: گروه مانع؛ آن دسته از کارکنان هستند که مانع هرگونه تغییر، تحول و رشد هستند. بواسطه منافعی که حفظ وضع موجود دارد، در برابر تغییر مقاومت می کنتد. اینان برای انجام کوچکترین کاری مانع تراشی می کنند. بیشترین هزینه را به سازمان تحمیل می کنند.

وی بیان کرد: گروهی از کارکنان تابع اند، هرچه بالادستی بگوید، آن می کنند. برای انجام کار به دنبال مواد قانونی می روند تا روش قانونی پیدا کنند. مدیران مشتاق چنین گروهی از کارکنان اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: اما گروه چهارم کارکنانی اند که خلاق، مبتکر و صاحب نظرند. اینان کارشان جهادی و منش شان انقلابی است‌. افرادی دلسوز، حلال و متعهد هستند. مسئولیت پذیری در این گروه بالاست‌. کار را بخاطر عشق ورزیدن دوست دارند. اضافه کاری، حقوق و تشویق را حق خود نمی دانند و طلبکار نیستند. بلکه وظیفه سازمان می دانند که از نیروهای خود سپاسگزار باشد.

رضایی بیان کرد: این گروه برای همین کار را برای حصول نتیجه انجام دهند نه پاداش. اینها هستند که می توانند منشاء تحول باشند.

وی با تاکید بر اینکه تحول صرفا به مفهوم جابجایی، جایگزینی و تغییر مدیران در  یک سازمان نیست، گفت: جابجایی به معنای استفاده از همه ظرفیت ها، همراهی تمام توان و بکارگیری سبک های جدید مدیربت در آن سازمان است.