گرد و خاک گرانی در روزهای پایانی پاییز/ آداب شب چله در خطر است

افزایش قیمت آجیل، خشکبار و میوه شب یلدا تناسبی با توان خرید مردم نداشته و گلستانی ها بسیاری از آداب و رسوم را به دلیل گرانی حذف کرده اند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از مهر، کمتر از ۱۰ روز دیگر تا پایان فصل پاییز و فرارسیدن شب یلدا زمان باقی است، شبی که طولانی‌ترین شب سال است و همه آغاز فصل نو را به جشن می‌نشینند.

اما شرایط حاکم بر بازار محصولات حکایت از افزایش سرسام آور اقلامی همچون آجیل و خشکبار، شیرینی‌جات و حتی میوه‌های مانند انار و هندوانه دارد.

به رغم برگزاری جلسات از سوی نهادهای نظارتی مانند تعزیرات، اداره کل صمت، جهاد کشاورزی با هدف تنظیم نرخ اقلام پرمصرف شب یلدا اما قیمت‌ها در بازار گلستان سیر صعودی در پیش گرفته است؛ قیمت اعلامی مانند خشکبار و آجیل از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته و قیمت میوه‌هایی چون انار هم با افزایش ۶ الی ۱۰ هزار تومانی همراه بوده است. در واحدهای عرضه کننده شیرینی جات هم شرایط به همین منوال است؛ گویا امسال گرانی قصد رکوردشکنی دارد.

با وجود وعده‌های متعدد مسئولان برای چاره جویی و مقابله با قیمت‌گذاری های افسارگسیخته، مردم شاهد هرج و مرج قیمتی در بازار اقلام خوراکی هستند و کسی پاسخگوی این گرانی‌ها نیست.

بازاریان افزایش قیمت‌ها را به رشد صعودی قیمت دلار مرتبط می‌دانند و معتقد هستند تا زمانی که قیمت دلار در بازار به تصویب نرسد انتظار کاهش قیمت و یا توقف سیر صعودی قیمت‌ها بی‌نتیجه است.

با وجود آنکه بخشی از اقلام مورد نیاز شب یلدا از قبیل پسته و بادام زمینی و میوه‌جات همچون انار هندوانه داخلی است اما جهش قیمت شامل این محصولات هم شده و نمی‌توان پایانی بر این وضع نابسامان متصور شد.

قیمت‌ها با درآمد خانواده‌ها همخوانی ندارد

یک شهروند گلستانی با گلایه از گرانی اقلام شب یلدا به خبرنگار مهر گفت: قیمت اقلامی همچون پسته از نوروز امسال که حدود ۲۵۰ هزار تومان بود به رقمی بیش از ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

در حالی که حقوق یک کارگر چهار میلیون تومان است با توجه به افزایش قیمت‌ها، خرید برخی از اقلام کم کم می‌رود که به خاطره تبدیل شودامیرعلی غلامی افزود: در حالی که حقوق ماهیانه کارگران حدود چهار میلیون تومان است لذا با منظور کردن هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها، البسه، بهداشت و درمان و قبوض مصرفی دیگر هیچ کارمند و کارگری توان خریدن خشکبار و آجیل را ندارد و این اقلام کم کم تبدیل به خاطره می‌شوند.

وی بیان کرد: از خرید آجیل و شیرینی و خشکبار که بگذریم قیمت میوه‌ها هم سر به فلک کشیده؛ میوه‌های فصلی هنوز کاهش قیمت نداشته و تهیه آن برای بسیاری از خانواده‌ها سخت است.

غلامی با اشاره به هرج و مرج قیمت‌ها در بازار گفت: قیمت یک کیلو میوه در نقاط مختلف شهر تفاوت دارد و باید دستگاه‌های متولی در این زمینه ورود جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: قیمت‌های بازار با درآمد خانواده‌ها همخوانی نداشته و مردم بسیاری از آداب و رسوم شب یلدا را حذف کردند.

غلامی افزود: انتظار می‌رفت با روی کار آمدن دولت ثبات قیمت در بازار ایجاد شود اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

مردم توانایی خرید ندارند

یک شهروند گرگانی هم به خبرنگار مهر با اشاره به تفاوت قیمت‌ها، گفت: چرا باید قیمت آجیل در دو مغازه کنار هم در بازار نعلبندان ۱۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت داشته باشد در حالی که کیفیت یکی است.

مریم نوروزی افزود: با این شرایط اقتصادی و گرانی‌ها بسیاری از آداب و رسوم شب یلدا در حال فراموش شدن است و بسیاری از مردم نمی‌توانند اقلام مورد نیاز را تهیه کرده و به خوراکی‌هایی همچون چیپس و پفک روی آورده‌اند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی بازار قیمت یک هندوانه کوچک به ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده که این رقم برای نیمی از خانواده‌ها سنگین است.

نوروزی گفت: برخی از مغازه دارها هم از نبود کنترل در بازار سوءاستفاده کرده و اقلام را به هر قیمت که می‌خواهند، می‌فروشند.

افزایش چند برابری قیمت آجیل

یک مغازه دار گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: در حالی که یک هفته تا شب یلدا باقی مانده اما شور و نشاطی در بازار ایجاد نشده و مردم توان خرید آجیل و خشکبار را ندارند.

میرزامحمد مقصودلو با بیان اینکه مردم در تأمین مایحتاج ضروری خود ناتوان هستند، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو تخمه کدو ۲۰۰ هزار تومان، بادام زمینی ۱۳۰ هزار تومان، بادام درختی شور تنوری ۳۳۰ هزار تومان، فندق ۴۱۰ هزار تومان، بادام هندی ۴۵۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۱۴۰ هزار تومان، پسته ۳۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

یکی از میوه فروشان گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر قیمت انار در میدان بار کمتر از ۱۸ هزار تومان نیست و افزایش پنج هزار تومانی را نسبت به هفته قبل داشته است.

مراد احمدی با بیان اینکه هم اکنون قیمت انار درب مغازه بین ۲۲ الی ۲۵ هزار تومان است، ادامه داد: قیمت نارنگی هم در چند روز اخیر افزایش داشته و به ۱۴ الی ۱۶ هزار تومان رسیده است.

وی گفت: قیمت سیب هم با افزایش پنج هزار تومانی در بازار به ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان رسیده است.

برخورد با متخلفان

برای اطلاع از نحوه نظارت به سراغ رئیس سازمان صمت گلستان رفتیم، حسین طلوعیان به خبرنگار مهر گفت: برنامه نظارتی ویژه‌ای برای شب یلدا در سطح مرکز استان و شهرستان‌ها در حال اجرا است و تغییرات قیمتی اقلامی همچون شیرینی و آجیل و میوه جات را رصد می‌کنیم.

طلوعیان افزود: البته با توجه به تغییراتی که در حوزه نظارت‌ها، ناشی از قانون انتزاع وظایف بخش کشاورزی و واگذاری آن به سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شده، ابهاماتی وجود دارد اما ما در حال نظارت بر بازار هستیم.

وی با بیان اینکه از کمبودی در بازار وجود ندارد، گفت: با متخلفان در زمینه گرانفروشی و مانند آن برخورد خواهد شد.

طلوعیان توضیح داد: بخش عمده‌ای از آجیل وارداتی است که به دلیل نوسان قیمت دلار شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی همچنین با تأیید تفاوت قیمت در مغازه‌های بالا و پایین شهر، گفت: قیمت گذاری آجیل به عرضه و تقاضا برمی گردد و بازرسان با هرگونه افزایش قیمت و تخلفاتی همچون عدم درج قیمت و غیره برخورد خواهند کرد و مردم هم می‌توانند تخلفات را به ما گزار کنند.

نظارت جدی بر بازار

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: دهه آخر آذرماه سازمان صمت به همراه اتاق اصناف، بازرسی اصناف، اداره تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف نظارت جدی بر بازار خواهد داشت تا گرانفروشی اتفاق نیفتد.

علی اصغر اصغری با بیان اینکه سه اتحادیه آجیل و خشکبار، قنادی و شیرینی و میوه تره بار زیر ذره بین نظارتی هستند، افزود: البته این بدان معنا نیست که از سایر وظایف خود غافل هستیم.

وی به رعایت درج قیمت روی محصولات تاکید کرد و گفت: رعایت درصد سود قانونی برابر جدول درصد سود هیأت عالی نظارت، تولید کالاهای با کیفیت و جلوگیری از عرضه کالای غیراصل و قاچاق از دیگر مواردی بود که به این سه اتحادیه اعلام شده است.

وی ادامه داد: ضروری است که مغازه داران صدور فاکتور را حق مشتری بدانند و نسبت به رعایت چنین نکاتی با هدف جلب رضایت مشتری تلاش کنند.

گشت‌های ویژه

سرپرست تعزیرات حکومتی گلستان هم گفت: گشت‌های مشترک طرح نظارتی ویژه شب یلدا در گلستان اجرا می‌شود.

تقی حسام افزود: برای حفظ آرامش بازار و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز، طرح نظارتی ویژه این ایام همزمان با سراسر کشور از تاریخ ۲۱ آذر به مدت ۱۰ روز در استان در حال اجرا است.

وی بیان کرد: در طول مدت اجرای طرح، گشت‌های مشترک در ساعات اداری و غیراداری فعالیت‌های اقتصادی مرتبط را بازرسی و نظارت می‌کنند.

با توجه به اینکه کرونا سبب رکود بسیاری از مشاغل شده و عایدی و درآمد خانواده‌ها را کاهش داده، انتظار می‌رفت با دخالت و مساعدت دولت، بازار به تعادل قیمتی برسد اما این روند تاکنون ناکام مانده است.