عفت فکر و اندیشه والاترین مرحله عفت‌ورزی است

مبلغ فعال مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان: والاترین مرحله عفت‌ورزی، را عفت فکر و اندیشه دانست و گفت: اگر سرچشمه تمام رفتارهای انسان فکر و توجه او باشد، انسان تمایلات قلبی و اندیشه خود را از گناه محفوظ نگه می‌دارد.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از ​حوزه از گرگان، خانم زهرا جمالی‌پور در نشست تربیتی که به مناسبت هفته وحدت به صورت مجازی با حضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان برگزار شد، به بحث پیرامون عفت و پاکدامنی پرداخت و گفت: عفت به معنای طهارت درونی و بیرونی است.

وی افزود: عفت و پاکدامنی، فضیلت اخلاقی و ملکه‌ای است که در اثر تزکیه درونی و مواظبت بر اعمال و رفتار بیرونی در شخص نهادینه شده و با مصادیقش در تمام ابعاد زندگی انسان قابل مشاهده است.

مبلغ فعال مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، والاترین مرحله عفت‌ورزی، را عفت فکر و اندیشه دانست و گفت: اگر سرچشمه تمام رفتارهای انسان فکر و توجه او باشد، تمایلات قلبی و اندیشه او از گناه محفوظ و عمل به بقیه اقسام عفت آسان می‌شود.

خانم جمالی‌پور با استناد به کلام امام صادق(علیه السلام) «هر کسی چشمان خود را از نگاه حرام پر و سیر کند خداوند در روز قیامت چشمانش را از آتش جهنم پر می‌کند مگر اینکه توبه و استغفار کند»، اظهار کرد: ائمه معصومین(علیهم‌السلام) در تمام ابعاد عفیف‌ترین انسان‌ها بودند، زیرا در شرایط بسیار بحرانی و خاص از مرز عفاف خارج نشدند و هرگز لب به لعن و دشنام دشمنان خدا نگشودند.

وی تصریح کرد: عفت و پاکدامنی برای هر انسانی شایسته و برای رسیدن به کمال لازم است.

استاد حوزه خواهران، وراثت و تربیت را دو عامل مهم و موثر در پرورش سجایای اخلاقی و پاکدامنی و خوشبختی انسان دانست و افزود: شناخت دقیق و توجه کافی به این دو عامل موجب به وجود‍‌آوردن نسلی پاک، سالم و سعادتمند می‌شود.

خانم جمالی ‌پورخاطرنشان کرد: پوشش و حفظ عفاف در تمام جوامع به صورت‌های گوناگون تا اندازه‌ای وجود داشته است، اما با ظهور اسلام این مسئله به عنوان یک حکم تکلیفی و ضروری تعیین شده است.

وی با بیان اینکه بین رعایت عفاف و مصادیق آن، سلامت اخلاق و فرهنگ جامعه رابطه مستقیم وجود دارد، ادامه داد: نهادینه کردن فرهنگ عفاف نیاز به یک بسیج عمومی و عزم ملی و همگانی دارد که برای تحقق آن تمام اعضای جامعه باید با خلوص نیت و تمام توان اقدام به فعالیت‌های سازنده و اصولی کنند.