رییس سازمان جنگل‌ها:

افزایش ۳۰ درصدی کشف چوب قاچاق از ابتدای سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: قاچاق چوب از ابتدای سالجاری تا کنون اقزایش 30 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، مسعود منصور با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی کشف چوب قاچاق از ابتدای سال جاری تاکنون اظهار کرد:  که مقابله با قاچاق سازمان‌یافته چوب و کاهش آن نیازمند اجرای اقدامات فرهنگی است.

وی افزود: با وجود افزایش کشفیات، حجم چوب های قاچاق کشف شده در مقایسه با ۶ ماهه اول سال گذشته کمتر شده اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی افزایش زراعت چوب، مکانیزه کردن مجوز حمل چوب، انجام فعالیت های فرهنگی و مشارکت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در برخورد با متخلفان را در کاهش قاچاق چوب موثر دانست.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری زراعت چوب را در کاهش تمایل به برداشت از جنگل مفید دانست و گفت: سال گذشته ۳۰ هزار هکتار و امسال ۴۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به زراعت چوب اختصاص یافت و امیدواریم با توجه به استقبال سرمایه گذاران شاهد بیشتر شدن سالانه مساحت این زراعت باشیم.

منصور اظهار امیدواری کرد که با افزایش زراعت چوب و تامین نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی وابسته به چوب دیگر فضایی برای خرید چوب قاچاق باقی نماند و این معضل برای همیشه ریشه‌کن شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: زراعت چوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل ها برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است که با اجرای آن ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، منابع درآمدی برای جوامع محلی ایجاد شده و ضمن تامین مواد اولیه صنایع سلولزی و چوبی کشور از تخریب جنگل‌ها جلوگیری خواهد شد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به اقدامات این سازمان برای مقابل با بیایان زایی در کشور اشاره کرد و گفت: طی سال های اخیر در حدود ۷.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات بیابان زدایی شامل حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نهال‌کاری، حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بذر پاشی، حدود ۳۰۰ هزار هکتار مالچ پاشی و حدود ۴۶۰ هزار هکتار مدیریت رواناب‌ها انجام شد.

وی با اشاره به کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی در ایران گفت: ۲۲ استان با وسعت ۲۹.۵ میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارند که طبق مطالعات سال ۹۷ این فرسایش و هجوم شن‌های روان سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به سکونت‌گاه‌ها، زیرساخت‌ها و اراضی خسارت وارد کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت که اجرای طرح کاداستر اراضی ملی امسال به پایان خواهد رسید.

منصور افزود: براساس این طرح تمام زمین‌ها نقشه برداری شده و صاحبان آن مشخص می‌شود و سند اراضی بدون مدعی از جمله منابع طبیعی و جنگل‌ها به نام دولت زده خواهد شد.