مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان:

ایجاد باغ در اراضی شیبدار ؛ اقتصادی‌تر از کشت محصول

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: طرح ایجاد باغ در اراضی شیبدار گلستان تا کنون در ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار اجرایی شده است.

به گزارش ساجد خبر، مهدی لطفی زاده اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی از افرادی که اراضی شیبدار خود را به باغ تبدیل کنند حمایت می‌کند.

وی افزود: نهال‌هایی مانند زیتون، گردو، فندق، انار، پسته، گل محمدی، گیلاس و خرمالو قابلیت کشت در اراضی شیبدار دارند.

او گفت: تامین نهال رایگان و آبیاری از جمله حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی است و افرادی که باغ زیتون، گردو، توت، فندق، انار، زرشک، پسته، گل محمدی، خرمالو، گیلاس وآلبالو ایجاد کنند از نهال رایگان بهره مند می‌شوند.

لطفی زاده همچنین گفت: برای کاشت گونه‌های زیتون، گردو، فندق و توت علاوه بر تامین نهال و احداث باغ، چهار مرحله آبیاری تکمیلی رایگان هم انجام می‌شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه متقاضیان می‌توانند به جهاد کشاورزی مراجعه کنند افزود: بیشترین توسعه باغات اراضی شیبدار در شهرستان‌های کلاله و مراوه تپه انجام شده است.

او گفت: متوسط عملکرد در هر هکتار اراضی شیبدار حدود ۲ تن است که در صورت تبدیل به باغ این عدد حداقل به ۶ تن می‌رسد.

سعید عمادزاده مجری طرح تبدیل اراضی شیبدار به باغ هم ابراز امیدواری کرد: در پنج سال آینده به سطح مورد انتظار یعنی تبدیل وضعیت ۷۰ هزار هکتار اراضی شیبدار به باغ‌های مثمر در گلستان برسیم.

حفظ منابع آب و خاک، کاهش فرسایش خاک و مهار روان آب‌ها، افزایش تولید و اشتغال ۱۰ برابری از اهداف ایجاد باغ در اراضی شیبدار است.

گلستان ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که تغییر کاربری آن‌ها با کاشت درخت و تبدیل به باغ می‌تواند از فرسایش زیاد خاک جلوگیری کند.