دپو نان برای دامداری‎ها و سوپرمارکت‎ها، معضل جدید در نانوایی‎های گلستان

در حالی که صف‎های طولانی برای خرید نان جلوی نانوایی‎ها وجود دارد اما پخت سفارشی برخی نانوایی‎ها برای مصرف دامداری‎ها و فروش در سوپرمارکت‎ها موجب شده تا اکثر مردم زمان بیشتری برای خرید چند عدد نان جلوی نانوایی‎ها سپری کنند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از فارس از گرگان، مشکلات مربوط به نان و نانوایی‎ها طی سال‎های اخیر به خصوص از زمان فعالیت نانوایی‎های آزادپز بیشتر شده است، عده‎ای معتقد هستند نانوایی‎های آزادپز از آرد باکیفیت‎تری استفاده و در نتیجه نان مرغوب‎تری به دست مصرف کننده می‎دهند و عده‎ای نیز دلیل کیفیت پایین نان در نانوایی‎های دولتی را مربوط به قیمت پایین نان و بی‎رغبتی نانوا برای پخت باکیفیت نان می‎دانند.

به طور کلی ثابت ماندن قیمت نان و افزایش چند برابری هزینه‎های نانوایی‎ها، همچنین عدم افزایش سرانه آرد نانوایی‎ها طی چند سال گذشته بر مشکلات نانوایان افزوده است از سویی مردم نیز از پایین بودن کیفیت نان در اکثر نانوایی‎ها گلایه‌مند هستند، در ماه‌های اخیر افزایش قیمت خوراک دام دامداران بسیاری برای جایگزینی نان به عنوان خوراک دام ترغیب کرده است و این روزها بیشتر از گذشته شاهد صف‎های طولانی جلوی نانوایی‎ها هستیم.

در حالی که صف‎های طولانی برای خرید نان جلوی نانوایی‎ها وجود دارد اما پخت سفارشی برخی نانوایی‎ها برای مصرف دامداری‎ها و فروش در سوپرمارکت‎ها موجب شده تا اکثر مردم زمان بیشتری برای خرید چند عدد نان جلوی نانوایی‎ها سپری کنند و بیشتر اوقات در حالی که هنوز از ساعت فعالیت نانوایی هم باقی‌مانده پخت نان به اتمام‌ و نانوایی‌ها تعطیل می‎شود.

*نارضایتی مردم از پخت سفارشی نانوایی‎ها برای دامداران و ایجاد صف‎های طویل جلوی نانوایی

در همین رابطه یک شهروند گلستانی با ابراز تأسف از کیفیت پایین نان در اکثر نانوایی‎های دولتی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: وقتی نان گرم را به خانه می‎بریم فقط تا یکی دو ساعت قابل خوردن است و نان به سرعت‌بیات می‎شود از این رو این قوت قالب مردم دور ریز زیادی دارد.

حمید سرفرازی تصریح کرد: بازرسی و نظارت دقیقی بر فرایند پخت نان صورت نمی‎گیرد وگرنه چرا نان که قوت قالب سفره‎های مردم است باید کیفیت آن تا این حد پایین باشد؟

وی ایجاد صف‎های طولانی جلوی نانوایی‎ها را یک معضل برای شهروندان عنوان کرد و گفت: شهروندان باید ساعت‎ها برای خرید چهار تا پنج عدد نان در صف معطل بمانند در حالی که نانوا جلوی چشم مردم نان گرم را از داخل فر بیرون و به جای آن‎که به دست مردم بدهد در گوشه‎ای از نانوایی برای دامدار یا سوپرمارکت‎ها دپو می‎کنند.

شهروند گلستانی اضافه کرد: وضعیت بهداشت و لباس نانواها مناسب نیست اکثر نانواها لباس تمیزی به تن ندارند در شرایطی که کرونا در حال جولان دادن است انتظار داریم نانوایی‎های عزیز بیشتر بهداشت را رعایت کنند چرا که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند.

سرفرازی خاطرنشان کرد: به تازگی پخت نان در نانوایی‎ها به سرعت به اتمام می‎رسد برخی نانواها در همان ساعت ابتدایی شروع کار که نانوایی خلوت است اقدام به پخت نان برای دامداری و سوپرمارکت‎ها می‎کنند از این رو سهمیه آردشان به سرعت تمام می‎شود معمولأ ساعت ۲۰ به بعد پخت نانوایی‎ها تمام و تعطیل می‎شوند در حالی‎که براساس تابلویی که روی درب نانوایی‎ها نصب شده فعالیت نانوایی‎ها در بعدازظهر تابستان از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۱: ۳۰ می‎باشد.

وی افزود: جالب است در نانوایی‎ها نان وجود ندارد اما در سوپرمارکت‎ها نان به وفور مشاهده می‎شود مغازه‌دار نان را به قیمت ۷۵۰ تومان به نرخ دولتی می‎خرند و با قیمت ۲ هزار تومان در سوپرمارکت‎ها می‎فروشند بحث قیمت مطرح نیست، بحث این است که بهداشت فروش نان در سوپرمارکت‌ها را تخلف می‎داند، پس چرا شاهد این تخلف هستیم؟

*فروش نان به صورت کلی یا دپو کردن آن تخلف است، نانوایی‎های متخلف اعمال قانون می‎شوند

رئیس صنف خبازان گلستان با اشاره به چگونگی فرایند نظارت اتحادیه خبازان بر فعالیت نانوایی‎ها اظهار کرد: بازرسان اتحادیه نظارت مستمر و پیگیر بر ساعات کار نانوایی‎ها،کیفیت نان، تعطیلی‎ها و خود نانوایی‎ها دارند هر روز تیمی متشکل از چهار گروه دو نفره در گرگان و روستاهای اطراف کار نظارت را انجام می‎دهند.

حمیدرضا مقیمی تصریح کرد: برای بررسی وزن چونه نان بربری و لواش، بازرسان یک ترازو به غیر از ترازوی داخل نانوایی به همراه دارند و اگر تخلفی مشاهده شود به مراجع ذیصلاح معرفی خواهند شد.

وی در خصوص فروش نان در سوپرمارکت‌ها گفت: از سال ۱۳۹۱که بحث آزادسازی نانوایی‎ها مطرح و اجرا شد نان زیادی  در نانوایی‎ها باقی می‎ماند این امر بدعتی شد تا سوپرمارکت‌ها نان را از نانوا بگیرند و در سوپر مارکت‌ها با قیمت بالاتری بفروشند البته فروش نان در سوپرمارکت‌ها غیربهداشتی و تخلف است و برخورد با این مورد باید از سوی مرکز بهداشت انجام شود.

رئیس اتحادیه خبازان گلستان با اشاره به شلوغی صف‎های جلوی نانوایی‎ها گفت: با تورم موجود در کشور مصرف نان در سفره‎های مردم بیشتر شده است از سویی به دلیل واقعی نبودن و پایین بودن قیمت نان برخی دامداران از این‌مورد سوءاستفاده و به دلیل بالا بودن قیمت خوراک دام از نان استفاده می‎کنند، خوراک دام کیلویی ۵ هزار تومان تا ۶ هزار تومان است و ارزش غذایی کمی دارد اما نان کیلویی ۲ هزار تومان و ارزش غذایی بیشتری هم دارد این‌امر باعث می‎شود دامدار، خانواده‎اش و حتی کارگرانش برای خرید مقدار زیادی نان اقدام کنند اما به طور کلی فروش نان به صورت کلی یا دپو کردن آن تخلف محسوب می‎شود و در برخی نانواها که این تخلف مشاهده شده اعمال قانون انجام شده است.

*نان در اکثر استان‎های کشور به غیر از گلستان گران شده است/ قیمت نان واقعی نباشد کارگر رغبتی برای پخت با کیفیت ندارد

مقیمی اضافه کرد: وقتی نان به قیمت واقعی نزدیک‌تر شود بسیاری از مشکلات مربوط به نان رفع خواهد شد،در حال حاضر دولت بابت آرد ۱۵ تا ۲۵ درصد یارانه پرداخت می‎کند و بقیه یارانه را نانوا از جیب خودش به مردم می‎دهد، هزینه‎های مربوط به نانوایی چند برابر شده  اما قیمت نان مدت‌هاست افزایش نداشته است در بقیه استان‎ها نان گران شده است متأسفانه در گلستان هنوز افزایش قیمت نداشتیم این امر باعث می‎شود کارگران‌متخصص در داخل نانوایی‎ها رغبت چندانی برای پخت نان با کیفیت نداشته باشند اگر قیمت نان واقعی شود کیفیت نان بیشتر و کارگران رغبت بیشتری برای کار خواهند داشت.

وی در خصوص ساعت کار نانوایی‎ها نیز گفت: ساعت کار نانوایی‎ها مشخص است اگر بیشتر از ساعت کار پخت داشته باشند اشکالی ندارد ولی اگر نانوایی در ساعت کاری نان نداشته باشند تخلف است و مردم در صورت مشاهده چنین مواردی تخلفات را به شماره ۲۱۰۳۴ ۳۲۱ اطلاع دهند.

رئیس اتحادیه خبازان بیان کرد: برای ماندگاری بیشتر نان، مردم باید نان را جلوی نانوایی‎ها سرد کنند، برش دهند بعد در کیسه پارچه‎ای و سپس کیسه پلاستیکی قرار دهند، وقتی فرایند سرد شدن نان در منزل انجام شود نان از ماندگاری کمتری برخوردار خواهد بود.

براساس این گزارش، نانوایان از ثابت ماندن قیمت نان طی سال‎های گذشته در حالی که هزینه‎های آن چندین برابر شده است گلایه‎مند هستند از طرفی مردم نیز از پخت نان‎هایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند رضایت ندارند، به نظر می‌رسد در این شرایط مسوولان امر باید تصمیمی اتخاذ کنند که هم به نفع نانوا و هم به نفع مصرف‌کننده باشد،اگر اصراری به ثابت ماندن قیمت نان برای حمایت از مصرف‌کننده وجود دارد پس با افزایش سرانه آرد، پرداخت یارانه آرد توسط دولت و تخفیفاتی در بحث بیمه کارگران می‎توان بخشی از هزینه‎های نانوایان را جبران کرد.