نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس:

شیرین سازی آب خزر سریعترین راه حل تشنگی گلستان است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب زیر زمینی، شیرین کردن آب دریای خزر سریع ترین راه برای تامین آب در استان گلستان است.

به گزارش ساجد خبر، رمضانعلی سنگدوینی اظهار کرد: اقتصاد مردم استان گلستان بر پایه کشاورزی است و کارخانجات صنعتی زیادی در استان نداریم به همین دلیل خشکسالی های اخیر بیش از مناطق دیگر بر وضعیت معیشت مردم استان اثر گذاشته است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا با تاکید بر ضرورت توجه مسئولhن به اقتصاد کشاورزان استان افزود: کشاورزانی که نتوانند از محصول اول خود درآمد کافی داشته باشند توان مالی برای کشت محصول دوم را نخواهند داشت و دچار سردرگمی خواهند شد.

وی افزود: محصولاتی که در استان کشت می شود، مثل شالی و دانه های روغنی نیاز به آب زیادی دارد و این مساله خشکسالی را تشدید می کند ولی متاسفانه دستگاههای متولی اهمال کاری کردند و نتوانستند شرایط را برای کشت محصولات کم آب آماده کنند.

چغندرقند جایگزین مناسب برای کشت شالی

سنگدوینی با بیان این مطلب که در سال جاری در بیش پنج هزار هکتار از اراضی استان چغندرقند کشت شده است افزود: این محصول نسبت به شالی آب بسیار کمتری طلب می کند و کشت آن به صورت پاییزه است و در بهار برداشت می شود.

وی با بیان این مطلب که محصولات جایگزین باید برای کشاورز مقرون به صرفه باشد تا مورد استقبال قرار بگیرد افزود: چغندرقند در هر هکتار ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای کشاورزان درآمدزایی دارد.

وی تصریح کرد: با کارخانه قند و شکر جوین خراسان رضوی صحبت شده و اگر این کارخانه در استان احداث شود علاوه بر اشتغالزایی موجب تنوع کشت و افزایش سطح کشت چغندرقند در استان خواهد شد.

کشت گلخانه ای راهی برای افزایش کارایی مصرف آب

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در کاشت گلخانه ای هم مصرف آب بسیار کمتر است و هم با افزایش چند برابری محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی بالایی دارد.

وی ادامه داد: علی رغم استعداد بالای استان ما به لحاظ کشاورزی، کشت گلخانه ای در سطح وسیع وجود ندارد و لازم است جهاد کشاورزی و وزارت صمت استراتژی تغییر روش کشت را در استان سرعت دهند.

سنگدوینی با بیان این مطلب که شیرین کردن آب دریا روشی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است افزود: با شیرین کردن آب دریای خزر، آب شرب و کشاورزی شهرهای غرب و روستاهای شمال استان تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: شیرین کردن آب دریای خزر در حال حاضر سریع ترین راه برای رفع مشکل کم آبی در استان است و با توجه به کاهش منابع زیرزمینی این روش ارجحیت دارد.

سنگدوینی استفاده از ظرفیت سدها را راه حلی برای رفع کم آبی دانست و افزود: سد نرماب مینودشت به زودی آبگیری می شود ولی برای کانال های انتقال آب کشاورزی و آب شرب آن هنوز اقدامی نشده است و عملاً امکان آن وجود ندارد که به زودی از آب آن بهره گرفت.

وی افزود: برای احداث سد میرداماد ۱۴ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و در خوشبینانه ترین حالت حداقل چهار سال دیگر به بهره برداری می رسد و باید با استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی ساخت آن را تسریع کرد.