هتک حیثیت و نشر اکاذیب و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد در صدر جرائم اینترنتی

با افزایش ۱۴.۵۷درصدی جرائم در سه ماه امسال، ۹۳.۴درصد از جرائم فضای مجازی در استان گلستان کشـف شده است.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، رئیس پلیس فتا گلستان با اعلام این خبر گفت: در سه ماهه اول امسال شاهد افزایش ۱۴.۵۷درصدی وقـوع پرونده ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم که از کل پرونده های واصله هتک حیثیت و نشر اکاذیب وبرداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد در صدر جرائم اینترنتی استان قرار دارند.

سرهنگ ابراهیم پرسا با اشاره به آمار جرائم افزود: هتک حیثیت و نشر اکاذیب و تهدید و مزاحمت اینترنتی با ۳۳درصد و برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب بانکی افراد با ۱۷.۳۶درصد بالاترین آمار جرائم فضای مجازی را در گلستان تشکیل می دهند.

پرسا افزود: کلاهبرداری رایانه‌ای با ۱۵.۶۵درصد و قمار و شرط بندی با ۱۰.۵۱ درصد و سایر جرائم با ۲۳.۴۷درصد در رتبه‌های بعدی جرائم قرار دارند.

وی مهمترین انگیزه مجرمان در انجام جرایم فضای مجازی را کسب منافع مالی، کنجکاوی، سرگرمی و در موارد متعددی هم انتقام جویی عنوان کرد و افزود:در این بین راحتی ارتکاب جرم و نا آشنایی با مصادیق جرائم رایانه‌ای، عوامل موثر بر وقوع جرائم بوده است.

پرسا با اشاره به تنوع و رشد جرایم در حوزه فضای مجازی گفت: مبارزه با جرائم اینترنتی، عزم جدی کاربران را می‌طلبد که با افزایش دانش و آگاهی خود سواد دیجیتالی شان را افزایش دهند و در حوزه جرایم مالی، هرگز طمع نکرده و فریب افراد سودجو در فضای مجازی را نخورند و در حوزه جرایم هتک حیثیت و نشراکاذیب نیز هوشیار باشند و به هویت‌ها در این فضا به راحتی اعتماد نکنند و اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در فضای مجازی خصوصا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند.

وی با اشاره به عوامل تاثیر گزار در وقوع جرایم حوزه فضای مجازی گفت: سهل انگاری و ساده انگاری کاربران، اعتماد بی جا به هویت ها، رعایت نکردن نکات امنیتی و ناآگاهی و نداشتن تسلط کافی خود شهروندان در وقوع جرایم کلیدی است.

پرسا افزود:کلاهبردارن و سودجویان اینترنتی از اطلاعاتی که خود کاربران در فضای مجازی منتشر می‌کنند استفاده کرده و در نهایت با این اطلاعات به تهدید، اخاذی و یا نشر اکاذیب و نیز سرقت مالی اقدام می‌کنند.

رئیس پلیس فتا گلستان گفت:در حوزه جرایم اینترنتی؛ پلیس فتا از طریق سایت پلیس‌فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و یا با شماره تلفن‌های ۲۱۸۲۲۹۷۲ و ۲۱۸۲۲۹۴۵ برای برقراری امنیت در فضای‌مجازی پاسخگوی شما شهروندان است.