رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان :

بسته شدن مرز ترکمنستان،صنایع تبدیلی را ازخرید سیب زمینی تازه چین منصرف کرد

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان گفت: با بسته شدن مرز ترکمنستان و سیب زمینی‌های موجود در انبار‌ها صنایع تبدیلی تمایلی به خرید سیب زمینی تازه چین گلستان ندارند و از سیب زمینی‌های موجود در انبار‌ها نیاز خود را تامین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، رمضان مقصودلو، با اعلام این مطلب اظهار کرد: قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی در گلستان ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و پیش بینی می‌شد با وقوع سرما سرزدگی و از بین رفتن بخشی از محصول سیب زمینی با قیمت خوبی به فروش برسد تا حداقا هرینه تولید خود را به دست بیاورند، اما اینگونه نشد.

وی افزود: قیمت تضمینی خرید سیب زمینی در گلستان ۸۱۹ تومان مصوب شده و این درحالی است که قیمت تمام شده برای کشاورز ۳ برابر این رقم است.

مقصودلو ادامه داد: قیمت تمام شده سیب زمینی در هر هکتار حدود ۶۰ میلیون تومان است و متوسط برداشت که تا پارسال ۲۵ تن بود امسال به دلیل سرما زدگی‌های متعدد به ۱۵ تن رسیده است.

او با گلایه از وزارت جهاد کشاورزی گفت: چطور وزارت خانه، چون ارزی برای واردات سویا نداشت قیمت سویای ۳ هزار تومانی را ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و قیمت خرید تضمینی دیگر محصولاتی مانند کلزا، پنبه و گندم را چند برابر کرد، اما برای سیب زمینی کاران این اتفاق رخ نداد.

مقصودلو گفت: برگزاری‌های جلسات متعدد دردی از سیب زمینی کاران درمان نمی‌کند و دولت باید تلاش کند بخشی از این سیب زمینی را حداقل با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری کند تا باقی مانده محصول در بازار بالانس شود.