رویت “پروانه مینوز” در مزارع گوجه فرنگی/کشاورزان اقدامات کنترلی را انجام دهند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از رویت آفت پروانه مینوز در مزارع گوجه فرنگی استان خبر داد.

به گزارش ساجد خبر، کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،   گفت: آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی در مزارع شرق استان رویت شده و اگر کنترل نشود حدود ۲۵ تا ۱۰۰ درصد به محصول گوجه فرنگی خسارت وارد می‌کند.

او افزود: اثرگذاری این افت بیشتر بر روی برگ‌های گوجه فرنگی است و منجر می‌شود گیاه نتواند قادر به تولید میوه گوجه فرنگی شود، در برخی موارد هم مستقیما روی محصول اثر می گذارد.

حق نما ادامه داد: سال گذشته اواخر فصل برداشت گوجه فرنگی این آفت در دو نقطه استان رویت شد و در شهرستان کلاله خسارت سنگینی  به کشاورز وارد کرد.

او گفت: برای کنترل این آفت از روش‌هایی همچون سم پاشی، کوددهی، آب دهی مناسب در طول فصل و نصب توری ضد حشره در گلخانه‌ها می‌توان استفاده کرد.

حق نما ادامه داد: چنانچه زمین زراعی به این آفت دچار شود با رعایت تناوب کشت می‌توان از سرایت این آفت به کشت‌های بعدی جلوگیری کرد.

او گفت: یک روش دیگر جلوگیری از پیشرفت این آفت قرار دادن تشت های آب حاوی فرمون جنسی در نزدیکی مزارع گوجه فرنگی است و این روش موجب جذب آفت و جلوگیری از تولید مثل آن می شود.

حق نما ادامه داد: استفاده از زنبور تریکوگراما یکی دیگر از عواملی است که می تواند در کنترل این آفت نقش مهمی داشته باشد.

او افزود: استفاده از حشره کش های میکروبی یکی دیگر از روش های کنترلی آفت در سنین پایین است و اداره جهاد کشاورزی به صورت رایگان در  ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار از اراضی این حشره کش را توزیع می کند.