بیش از ۱۵ هزار تن کلزا در گنبدکاووس تولید می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس گفت: با توجه به شروع برداشت کلزا در استان پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار تن کلزا در شهرستان تولید شود.

به گزارش ساجد خبر، غلامعلی نورا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: از اوایل هفته برداشت کلزا و جو در شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵ هزار تن کلزا در گنبدکاووس تولید شود.

وی با اشاره به بعد مسافت «چپرقویمه» با حوزه شهر تصریح کرد: دورترین نقطه در حوزه کشاورزی ما در «چپرقویمه» بیش از ۵۰ کیلومتر با حوزه شهر فاصله دارد و در راستای جلوگیری از اتفاقات و تصادفات، صرفه‌جویی در وقت و زمان و جلوگیری از ریزش دانه کلزا یک مرکز خرید در این نقطه پیش‌بینی شده که تقاضا داریم اداره کل غله با بازگشایی این مرکز موافقت کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: پنج مرکز دیگر جز مرکز خرید کلزا در «چپرقویمه» در حوزه شهرستان برای خرید کلزا کشاورزان فعال و بازگشایی شده است.

* پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار و ۹۳۳ تن جو در گنبدکاووس تولید شود/ ۱۶ مرکز خرید گندم در سطح گنبدکاووس در نظر گرفته شد

وی درباره محصول جو بیان کرد: برداشت جو نیز مانند کلزا آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار و ۹۳۳ تن جو تولید شود که با توجه به فصل خشکسالی احتمال می‌رود خرید فروش این محصول بین کشاورزان و دامدارن انجام شود.

نورا گفت: با اینحال دو مرکز خرید جو آماده دریافت محصول تولیدی جو کشاورزان در سطح شهرستان است.

وی پیش‌بینی تولید گندم را ۲۰۰ هزار تن بیان کرد و افزود: ۱۶ مرکز خرید گندم در سطح شهرستان در نظر گرفته شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن گندم در شهرستان تولید شود.

* حدود ۴۰۰ دستگاه کمباین در گنبدکاووس وجود دارد که بیشتر آنها معاینه فنی شدند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس گفت: حدود ۴۰۰ دستگاه کمباین در شهرستان وجود دارد که با آغاز فصل برداشت معاینه این دستگاه‌ها آغاز شده و بیشتر کمباین‌ها معاینه فنی شدند.

وی با اشاره به محصول گندم به عنوان یک محصول استراتژیک بیان کرد: با توجه به اینکه گندم یک محصول استراتژیک بوده نگهداری آن بدون هماهنگی احتکار محسوب می‌شود و باید کشاورزان قبل از نگهداری این محصول با اداره کل غله و جهاد کشاورزی هماهنگ کرده و انبار نگهداری این محصول در سامانه اداره صمت ثبت شده باشد.

نورا تاکید کرد: فروش گندم به خارج از شهر و استان ممنوع بوده و هرگونه جابجایی این محصول باید با هماهنگی اداره غله انجام شود.