” ترشی آش ” لطیف و مخصوص برای افطار‌های ماه رمضان

یکی از غذا‌های پرطرفدار مردم شهرستان علی آبادکتول در وعده افطار، ترشی آش است.

به گزارش ساجد خبر، زهرا عابدی یکی از اهالی علی آبادکتول در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: این غذا از جهت لطیف بودن بافتی مانند حلیم دارد، با این تفاوت که در پختش از مقدار کمی حبوبات استفاده می‌شود.

خانم عابدی گفت: علی آبادی‌های گلستان برای پخت ترشی آش از برنج نیم دانه استفاده می‌کنند و آن را با آب و نمک به مدت طولانی می‌پزند.

او ادامه داد: بعد از آنکه به اصطلاح برنج به حلیم کامل تبدیل شد، مقدار کمی لوبیا و نخود پخته شده را به آن اضافه می‌کنند و نیم ساعتی اجازه می‌دهند با هم پخته شود.

عابدی ادامه داد: مرحله بعد اضافه کردن سبزی آش و کدو سبز خرد شده است، سبزی‌های معطری مانند گشنیز، برگ سیر، جعفری و تره را خرد و به مواد اضافه کنید.

او گفت: بعد از پخت سبزی و کدو سبز، نوبت سیرداغ و اضافه کردن آن به مواد آش است.

عابدی گفت: شما باید یک یا ۲ بوته متوسط سیر را پس از کوبیدن یا چرخ کردن داغ کرده، به آن ادویه فراوان از جمله زردچوبه، فلفل سیاه و نعناع خشک اضافه کنید.

او ادامه داد: بعد از این، در همان ماهی تابه سیرداغ، یک قاشق روغن سرخ کردنی ریخته ۲ الی ۳ قاشق رب گوجه فرنگی و مقداری رب انار یا آلو اضافه کرده با مقداری آب رقیق و سپس به آش اضافه کنید و بعد از ۱۵ دقیقه جوشیدن ترشی آش شما آماده است.