مدير كل شيلات گلستان:

تولید پاک و بدون آلودگی مهم ترین دغدغه فصل پرورش پیش رو است

مدير كل شيلات گلستان گفت: امسال نيز مانند سال گذشته تمام همت خود را به كار خواهيم بست كه با رعايت كليه نكات فني و بهداشتي، توليدي پاك و بدون آلودگي را در مجتمع ميگو گميشان داشته باشيم كه اين امر مستلزم همكاري سه جانبه شيلات، دامپزشكي و پرورش دهندگان مي باشد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی ساجد خبر، به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان  سید جواد قدس علوی در جلسه کارگروه تکثیر و پرورش میگو استان که با حضور یاری نماینده اداره کل میگو سازمان شیلات برگزار شد، اظهارکرد: در فصل پرورش امسال، تست pcr پس از انتقال بچه میگو از جنوب کشورتوسط اداره کل دامپرشکی دردستور کارقرارگرفته و همچنین مقرر شد هماهنگی برای انتقال بچه میگو به نرسری شرکت کاسپین کیان پاد و نظارت دقیق دامپزشکی و شیلات بر روند اجرای آن صورت پذیرد.

وی افزود: وجود کارشناس فنی در هر مزارع جهت نظارت بر عمل تولید میگو ضروری است و بهره برداران موظف هستند کارشناس فنی مورد نظر خود را قبل از آغاز فصل پرورش معرفی نمایند و نیروی مزرعه   نیز باید توسط مدیریت مزارع جهت صدور کارت تردد ودوره آموزشی به شیلات معرفی گردد.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به آماده سازی مزارع جهت ذخیره سازی بچه میگو خاطر نشان کرد: مزرعه داران باید پس از اتمام آماده سازی مزارع خود، برای بازدید کارگروه مشترک(شیلات -دامپزشکی- شرکت تعاونی) جهت تایید انتقال و   ذخیره سازی   بچه میگو بصورت مکتوب به شیلات   شهرستان   و تعاونی   مجتمع اقدام نمایند.

قدس علوی آموزش را رکن اساسی پرورش دانست و اذعان داشت: شیلات همواره دغدغه آموزش نیروی انسانی را جهت تولید اصولی و بهتر داشته است و بر این اساس امسال نیز انتظار می رود شرکت تعاونی نیاز های آموزشی خودرا جهت برگزاری ( زمان و مکان   مناسب) به اداره کل شیلات اعلام نموده   و همچین   نسبت به حضور کلیه اعضا جهت شرکت در این دوره ها تلاش کند.

وی در خصوص تولید لارو میگو در استان یادآور شد: در حال حاضر مرکز تکثیر محک به عنوان تنها مرکز تکثیر بچه میگو در استان، دارای مولدین واجد شرایط و عاری از بیماری می باشد که انتظار می رود دامپزشکی با توجه به کمبود مولدین در سایر استان ها، نسبت به ارائه راهکار فوری جهت انتقال این مولدین پیگیری های لازم را به عمل آورد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹،     ۴۱۰ تن میگو در استان تولید شده است، یادآور شد: بی شک ظرفیت و توان تولید محصول باکیفیت و با ارزش میگو در استان بسیار بالاتر از این رقم است. اما سال ۹۸ با توجه به این نکته که نخستین سال پرورش پس از بیماری لکه سفید بوده است، بنا بر احتیاطات لازم و جلوگیری از ضرر و زیان پرورش دهندگان، با تراکم پایین تر نسبت به همه ساله به امر پرورش در مزارع خود پرداختند که امیدواریم در سال جاری با افزایش این رقم شاهد ارتقا چشمگیر تولید محصول میگو در استان باشیم.

قدس علوی اذعان داشت: بیمه نمودن مزارع، دریافت گواهی بهداشتی از مبدا، صدور گواهی بالینی لاروها از سوی دامپزشکی استان و تایید الزامات فنی و بهداشتی مزرعه توسط کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان، از موارد اجباری در فصل پرورش میگو استان می باشد.

وی افزود: جهت جلوگیری از خسارات و ضرر و زیانهای احتمالی که در امر پرورش و تولید امری بدیهی است و با توجه به اجباری بودن بیمه از پرورش دهندگان انتظار می رود نسبت به بیمه نمودن مزراع خود در اسرع وقت اقدام نمایند. همچنین بهره برداران باید پروانه بهداشتی و شناسه یکتا مزارع خود را نیز از طریق اداره دامپزشکی شهرستان گمیشان دریافت نمایند.

مدیر کل شیلات گلستان در پایان گفت: تلاش می کنیم در سالی که با تدبیر و اندیشه مقام معظم رهبری به «تولید،پشتیبانی و مانع زدایی ها» مزین شده است، با همتی دوچندان به رشد تولید، پشتیبانی از تولید کننده و رفع موانع مسیر تولید بپردازیم. گفتنی است ذخیره سازی پرورش میگو در مجتمع گمیشان در سال جاری از ۲۷ اردیبهشت آغاز و تا ۱۵ تیر ماه ادامه خواهد داشت.