مدیر کل محیط زیست گلستان اعلام کرد؛

تصویب اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی علاج بخشی خلیج گرگان

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: ستاد ملی تالاب ها اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی علاج بخشی خلیج گرگان را مصوب کرده و وزارت خانه ها باید این موضوع را در پروژه های خود تعریف کنند.

به گزارش ساجد خبر، محمد رضا کنعانی در گفتگو با خبرنگار مهر از تصویب اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی خلیج گرگان در ستاد ملی تالاب ها خبرداد و اظهار کرد: در حال حاضر مکاتبات خود را با وزارت خانه ها را انجام داده ایم تا این ارقام را در مصوبه ۱۴۰۰ خود بگنجانند.

وی افزود: در جلسه تالاب های کشور که به ریاست معاون اول ریاست جمهوری برای علاج بخشی خلیج گرگان و تالاب میانکاله برگزار کردیم، برنامه پنج ساله ای مصوب شد و برای اجرا به وزارت خانه های مربوطه مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و صمت ابلاغ شد.

کنعانی ادامه داد: در این برنامه تکالیفی را بر عهده هر دستگاه گذاشته اند به عنوان مثال وزارت صمت باید بحث توسعه سیستم تصویه فاضلاب شهرک های صنعتی را انجام داده، یا وزارت نیرو بحث توسعه و جمع آوری سیستم فاضلاب سکونت گاه های شهری و روستایی را فراهم کند و جهاد کشاورزی نیز در بحث تقسیم سموم و کود بیشتر توجه کند.

وی گفت: در مرداد ماه سال ۹۹ نیز  بندی  به این برنامه مبنی بر مطالعه تبادل آب خلیج و دریای خزر اضافه شد و این موضوع به این دلیل است که خلیج گرگان یک تالاب ساحلی محسوب شده و متاثر از دریای خزر است؛ همچنین کانال های خزینی، چاپاقلی و آشوراده هم به دلیل کاهش، تراز آب دریای خزر و رسوب گذاری عملا ارتباط شان مختل شده است.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان با بیان اینکه مرکز علمی اقیانوس شناسی که کارفرمای آن استانداری است توانسته مطالعاتی را در حوزه خلیج گرگان دهد، ابرازکرد: این مطالعات در استان و در کارگروه زیر بنایی شورای برنامه ریزی مصوب و به ستاد ملی فرستاده شده و در جلسه فروردین ماه ستاد ملی هم این موضوع مصوب شد تا لایروبی کانال های خزینی، چاپاقلی و آشوراده انجام شود.

وی افزود: اعتبار لایروبی کانال ها با الویت کانال آشوراده، از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران استان تامین می شود؛ در رابطه با سایر پروژه ها محل اعتبار هر طرح از دستگاه ها متولی تامین شده است.

خلیج گرگان درگیر مشکلات کیفی و کمی تامین آب

کنعانی با اشاره به اینکه در خلیج گرگان هم مشکل کمیت آب و هم مشکل کیفیت آب وجود دارد، بیان کرد: کمیت آب، یعنی اینکه آب باید از دریای خزر و حوزه آبخیز بالا دست تامین شود که در حال حاضر بیشترین میزان آب از دریای خزر باید تامین شده و به همین دلیل باید کانال ها لایروبی شده تا این ارتباط برقرار شود.

وی ادامه داد: همچنین آبی که از حوزه آبخیز بالادست می آید، شیرین است و این موضوع به پایداری اکولوژیک محدوده خلیج کمک زیادی می کند، البته حق‌آبه این قسمت را سازمان حفاظت محیط زیست تعیین کرده و وزارت نیرو هم باید این حق آب را تامین کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان در ارتباط با کیفیت آب، گفت: سکونت گاه های شهری و روستایی حاشیه خلیج، صنایع و شهرک های صنعتی، زهاب های کشاورزی از جمله مکان‌هایی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند تا آبی که از این کانال ها و سکونتگاه ها وارد خلیج می شود بر کیفیت آن تاثیر نگذارد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ پروژه اجرایی آغاز نشده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ تعیین شده، هر کدام از وزارت خانه ها در ستاد ملی مدیریت هماهنگی و مدیریت تالاب ها امسال تلاش می کنند تا هر چه زودتر مسائل را اجرایی کنند تا بتوانند  مشکلات خلیج را رفع کنند.

کنعانی با عنوان اینکه برای نجات خلیج گرگان به یک راهکار نباید بسنده کرد، گفت: برای نجات خلیج باید مجموعه ای از اقدامات را انجام دهیم که  خوشبختانه پس از جلسات متعدد کارشناسی که بیش از دو سال به طول انجامید، توانستیم به یک طرح مصوب رسیده که وابسته به این دولت و دولتی دیگر نیست و ضمانت اجرایی دارد.

وی در ارتباط با اینکه آیا سد ها بر میزان آب خلیج گرگان تاثیر می گذارند، تصریح کرد: خلیج گرگان از حوزه آبریز قره سو تامین می شود که البته در رابطه با تالاب ها ما عددی را مشخص و بر روی آن مطالعاتی را انجام می دهیم و بر این اساس حق آبه تالاب ها مشخص شده و وزارت نیرو هم این حق آبه را به ما تخصیص می دهد.