ترکمن‌ها با “گپ قوشماق ” به استقبال رمضان می‌روند

یکی از رسوم قوم ترکمن در شروع ماه مبارک رمضان "گپ قوشماق" نام دارد که در آن بزرگان قوم افرادی که با هم کدورت دارند را آشتی می‌دهند.

به گزارش ساجد خبر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گلستان که نگارستان ایران است اقوام و اقشار مختلفی را در خود جای داده که هر کدام آداب و رسوم خاص خودشان را دارند.

سال‌های گذشته که کرونا در کار نبود با آمدن ماه رمضان حال و هوای معنوی خاصی در شهر، محلات و مساجد حاکم می‌شد و همه برای پیشواز این ماه پربرکت به تکاپو می‌افتادند.

رسمی که به طور مشترک در همه اقوام ساکن گلستان دیده می‌شود خانه تکانی برای استقبال از ماه رمضان است، اما مهم‌تر از گردگیری منزل، گرفتن غبار کینه از دل است.

رسمی که ترکمن‌ها به آن گپ قوشماق یا آشتی کنان می‌گویند. رابعه ایری درخصوص این مراسم می‌گوید: ریش سفیدان ترکمن (که یاش اولی نامیده می‌شود)، وظیفه آشتی دادن خانواده‌هایی که به دلایل مختلف از یکدیگر کدورت دارند و قهر هستند را دارند، به این شکل که قبل از شروع ماه مبارک رمضان این خانواده‌ها و یا افراد را به منازل خود دعوت، آن‌ها را پند و نصیحت کرده و به آن‌ها می‌گفتند اگر آشتی نکنید روزه‌های شما مورد قبول الله تعالی نمی‌باشد، اما حالا این مراسم به دلیل شیوع کرونا با تماس‌های تلفنی و تصویری انجام می‌شود..

رسم الله یولی

از دیگر آداب ترکمن‌ها این است که با فرا رسیدن ماه رمضان با برپایی آداب و سنن خاص از جمله الله یولی (نذری دادن) به استقبال این ماه پرفیض و برکت می‌روند.

آن‌ها چند روز قبل از فرا رسیدن ماه رمضان گوسفند و بز قربانی و گوشت آن‌ها را بین فقرا، نیازمندان و همسایگان تقسیم می‌کنند.