آماده‌باش جهادکشاورزی گنبدکاووس برای مقابله با آفت ملخ مراکشی

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: عملیات شناسایی کانون‌های حضور آفت ملخ مراکشی در مراتع و مزارع نواحی شمالی این شهرستان آغاز شده و یک گروه کارشناسی با رصد روزانه آفت و تامین تجهیزات و سموم مورد نیاز، برای مقابله احتمالی با آن در آماده‌باش کامل هستند.

به گزارش ساجد خبر، غلامعلی نورا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون موردی از آفت ملخ مراکشی در مراتع و مزارع نواحی شمالی گنبدکاووس مشاهده نشده اما رصد این آفت به صورت روزانه درحال انجام است.

وی بیان کرد: پارسال در ۱۸ هزار هکتار مرتع و مزارع شمال گنبدکاووس که آفت ملخ مراکشی در آن مشاهده شده بود، مبارزه شیمیایی انجام گرفت.

وی اضافه کرد: امکانات سخت افزاری شامل ماشین آلات، سموم شیمیایی و نیروی انسانی مورد نیاز مبارزه با آفت ملخ مراکشی فراهم شده و به محض مشاهده آفت، عملیات مبارزه با آن شروع خواهد شد.

آفت موسوم به ملخ مراکشی که سابقه‌ای ۹۰ ساله در مزارع و مراتع نواحی شمالی استان گلستان بویژه در شهرستان گنبدکاووس دارد، هرساله از نیمه دوم فروردین به تدریج نمایان شده و درصورت عدم مقابله با کانون‌های آن خسارات سنگینی به کشاورزی و علوفه دام‌های مردم این منطقه وارد می‌کند.

هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام “سار گلوسرخ” نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

شهرستان گنبدکاووس با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر و گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، حدود ۳۴۱ هزار هکتار مرتع و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.