حضور ۵۰ دیده‌بان برای مهار آتش‌سوزی احتمالی در جنگل و مراتع گلستان

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مطابق روال هر ساله و برای کنترل و مهار آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی، در روزهای گرم امسال از ظرفیت ۵۰ نیروی آموزش‌دیده به عنوان دیده‌بان حریق در استان استفاده می‌شود.

به گزارش ساجد خبر، سرهنگ عیسی گلبینی اظهار کرد: علاوه بر حضور مستمر نیروهای یگان حفاظت در عرصه‌ها و جنگل‌های منابع طبیعی استان، دیده‌بانان حریق سرکشی مداوم از مناطق تعیین شده دارند و به محض مشاهده کوچکترین آتش سوزی قبل از گسترش آن اقدامات لازم را برای اطفا انجام می‌دهند.

وی گفت: درختان عرصه‌های منابع طبیعی استان گلستان به طور عمده در مناطق شرقی از جمله کلاله، مراوه‌تپه، گالیکش و مینودشت، از نوع سوزنی برگ با سایه کم است لذا خاک نمی‌تواند رطوبت را به میزان کافی جذب کند و به محض افزایش گرمای هوا هر ساله هشدارهای آمادگی برای آتش سوزی در این مناطق داده می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه بیشترین دیده‌بانان حریق در مراتع و جنگل‌های شرق استان مستقر می‌شوند، بیان کرد: برای منطقه درازنوی کردکوی در غرب استان هم به دلیل وجود سطح وسیعی از جنگل‌ها، فضایی به عنوان پایگاه اطفای حریق در نظر گرفته شده و بخشی از تجهیزات اصلی مورد نیاز به این پایگاه انتقال یافت.

سرهنگ گلبینی گفت: تجهیزات انفرای اطفای حریق مانند بیل، ظرف آب، عینک، آتش‌کوب و لباس مناسب در حال توزیع میان نیروهای یگان حفاظت است اما ۲۴ دستگاه هایپرشر حامل منابع آب کوچک برای اطفای حریق داریم که همگی آنها به دلیل داشتن عمر بالای هفت سال برای خدمات‌رسانی در سطح مطلوب‌تر باید تعویض شود.

وی با تاکید بر آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی و امکانات مرتبط با اطفای حریق تا پایان فصل گرما هوا، از مردم خواست نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرایط گرمای هوا را رعایت کرده و از روشن کردن آتش، رها کردن سیگار، چوب کبریت به ویژه آتش زدن درختان خشک و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگری در طبیعت خودداری کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه حریق در سطح عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌تواند برای اطلاع رسانی به نیروهای یگان حفاظت استان با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند تا در کمترین زمان با حضور در محل نسبت به مهار آتش اقدام کنند.