مدیر آب و خاک گلستان:

امسال ۱۰۰ رشته قنات در گلستان احیاء و بازسازی می شود

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال برنامه ریزی شده ۱۰۰ رشته قنات با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان در گلستان بازسازی شود که بازسازی و احیای ۱۲ رشته تاکنون آغاز شده است.

به گزارش ساجد خبر، علی نصرتی اظهار کرد: ۳۴۴ رشته قنات ثبت شده در استان داریم و ۱۵۰ رشته ثبت نشده هم در استان شناسایی شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی استان ۲۲ رشته قنات بازسازی و نوسازی شده و چهار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری هم ۴۵ میلیارد تومان برای نوسازی قنات‌ها در نظر گرفته شده که تاکنون ۹ میلیارد آن تخصیص یافته است.

طبق گفته نصرتی امسال برنامه ریزی شده ۱۰۰ رشته قنات در گلستان بازسازی شود که بازسازی و احیای ۱۲ رشته تاکنون آغاز شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: قنات‌ها نقش بسزایی در استان داشته و آب بدون صرف انرژی و پمپاژ هستند.

نصرتی بیان کرد: میزان استحصال آب قنوات گلستان ۵۰ میلیون متر مکعب بوده و ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی را پوشش می‌دهند.

وی عنوان کرد: تفاهمنامه ای با قرارگاه امام حسن (ع) منعقد شده که ۳۰۰ رشته قنات استان، طی سه سال با ۴۰۰ میلیارد تومان احیاء شوند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان گفت: ۵۰ درصد قنات‌های گلستان در گرگان واقع شده، ۱۰ درصد در غرب استان و ۴۰ درصد در شرق استان ثبت شده است.

نصرتی بیان کرد: قدیمی ترین قنات ثبت شده در گلستان مربوط به روستای سرکلاته خرابشهر با قدمت ۷۰۰ ساله بوده و ۲.۵ کیلومتر طول دارد.