رئیس اداره جنگلکاری منابع طبیعی گلستان:

حال محیط زیست خوب نیست/گلستان موظف به تولید بیش از ۹ میلیون نهال است

رئیس اداره جنگلکاری و پارک ها و ذخیره گاهای جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: حال محیط زیست ما خوب نیست و برای این موضوع باید همه دست به دست همه داده و در کنار منابع طبیعی باشند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، علی اصغر نیکویی در حاشیه بازدید خبرنگاران از نهالستان تاویرعلی آباد کتول اظهار کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مکان محور است و تمامی درختان در مکان‌های مطالعه شده کاشته می‌شود و تمامی عرصه‌هایی که جنگل کاری می‌شود باید فرم شناسنامه فنی داشته باشد و بصورت آنلاین در سامانه مربوطه بارگذاری شود.

وی افزود: گلستان در تولید نهال توانست در سطح کشور پیشتاز باشد تا جایی که درخواست از برخی استانهای کشور برای تهیه و کاشت نهال داشتیم.

نیکویی با اشاره به اینکه نهال های تولیدی در سه بخش مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: این نهال‌ها با هدف توسعه، احیا و غنی سازی عرصه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب کشت می‌شود.

وی افزود: این نهال‌ها در نهالستان‌های دولتی قپان شهرستان کلاله، قرق شهرستان گرگان، سوسرا شهرستان آزادشهر و تاویر شهرستان علی آباد تولید می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این نهالستان توانایی این را دارد که هر سه بخش احیا و غنی سازی عرصه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب را تولید کرده و به قیمت دولتی از آنها خریداری شده و در اختیار مردم به صورت رایگان قرار دهیم.
نیکویی تصریح کرد: تولید نهال ۳۰ درصد اجرای این طرح را شامل می شود و ۷۰ درصد آن به کشت، نگهداری و مراقبت از نهال ها مربوط است.

وی در ادامه گفت: گونه‌های بلوط، داغداغان، افرا، انجیلی و زبان گنجشک به عنوان گونه‌های جنگلی و گونه سنجد تلخ، سرو نقره ای، سرو خمره‌ای و سرو شیراز به عنوان گونه‌های فضای سبز و گونه اکالیپتوس و صنوبر به عنوان گونه‌های زراعت چوب در نظر گرفته شده است

نیکویی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، گلستان موظف به تولید ۹ میلیون و۶۴۰ هزار اصله نهال طی یکسال در نهالستانهای دولتی و خصوصی در سطح استان است.

وی گفت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کشت خواهد شد که این میزان طی چهار سال به یک میلیارد اصله نهال میباشد.پ

نیکویی افزود:طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مکان محور است و تمامی درختان در مکان‌های مطالعه شده کاشته می‌شود و تمامی عرصه‌هایی که جنگل کاری می‌شود باید فرم شناسنامه فنی داشته باشد و بصورت آنلاین در سامانه مربوطه بارگذاری شود.

رئیس اداره جنگلکاری و پارک ها و ذخیره گاهای جنگلی افزود:طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور از یک سند پشتیبان برخوردار است و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار گرفت و نظرات تکمیلی آنان اخذ شده است.