۵۷۰ هزار سرباز موفق به دریافت گواهی نامه مهارت آموزی شده اند

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح و رییس تیم نظا رت و ارزیابی این قرارگاه گفت: در مدت پنج سال گذشته یک میلیون و ۷۴۸ هزار نفر از سربازان وظیفه در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت کردند که ۵۷۰ هزار نفر تاکنون موفق به دریافت گواهینامه مهارت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، سردار موسی کمالی امروز در جلسه استانی نظارت و ارزیابی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح در ستاد فرماندهی انتظامی گلستان اظهار کرد: از مجموع افراد شرکت کننده‌ در این دوره‌ها در طی پنج سال گذشته، ۶۸۵ هزار نفر دوره‌های مهارتی پنجگانه آموزش عمومی را فرا گرفته و یک میلیون و ۶۳ هزار نفر نیز آموزش‌های تخصصی را سپری کردند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع این دوره‌ها ۶۷۷ هزار نفر قبول شدند که ۵۷۰ هزار نفر تاکنون موفق به دریافت گواهینامه مهارت شده‌اند.

رییس تیم نظا رت و ارزیابی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: اگر همه ما اعم از نیروهای مسلح و دستگاه‌های متولی امر اشتغال جوانان، دست در دست هم دهیم، سالانه بطور میانگین ۳۵۰ هزار نفر جوان آموزش‌دیده و زبده وارد جامعه خواهند شد.

کمالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بدون شک در حل مشکل و دغدغه امروز جامعه و جوانان، نیروهای مسلح کمک حال خوبی است، زیرا ما در ستاد کل معتقدیم، شرایط امروز جوانان ایران اسلامی، در خور شان جوان ایرانی و زیبنده کشور نیست.

وی بیان کرد: باید تلاش و همت بیشتر کنیم تا جوانان ایران اسلامی بعد از ۲ سال دوره خدمت مقدس سربازی، با مهارت وارد اجتماع شوند.

وی یادآور شد: اگر جوان ایرانی با مهارتی که قبل از دوره خدمت مقدس سربازی کسب کرده، وارد این دوره شود، نیاز است تا برای ورود به بازار کسب و کار، دوره‌های عمومی را سپری کند.

رییس تیم نظارت و ارزیابی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همچنین ۱۴ هزار نفر از سربازان با توجه به علاقمندی، مهارتی که پیش از این داشتند و زمینه کسب و کاری که در جامعه وجود دارد آزمون برای این افراد برگزار می‌کنیم که در صورت موفقیت در آزمون برای آنان گواهینامه اشتغال صادر خواهد شد.

کمالی افزود: برخی از سربازان فاقد مهارت که تاکنون در هیچ دوره‌ای شرکت نکرده‌اند برای آنان در نیروهای مسلح کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم که پس از کسب موفقیت در آزمون، برای این افراد نیز گواهینامه صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: در ارزیابی استان‌ها ۱۰ محور با ۶۸ شاخص وجود دارد که تیم ارزیابی و نظارت قرارگاه مرکزی برای استانی مانند گلستان از امروز به مدت سه روز محورهای مشخص شده را مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌دهند که گزارش نهایی آن محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا تقدیم خواهد شد.

وی یادآور شد: کاری جهادی و ارزشمند در داخل نیروهای مسلح شروع شده که مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیز رییس ستاد کل نیروهای مسلح هم قرار گرفته است با توجه به شرایط جامعه بیش از پیش ضرورت دارد که همه پای کار باشند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از پنج سال گذشته نهضت ریشه‌کنی نداشتن مهارت سربازان در داخل نیروهای مسلح کشور را آغاز کردیم و معتقدیم هیچ سربازی نباید بدون مهارت از نیروهای مسلح خارج شود.

کمالی اضافه کرد: از همان سال اول که این طرح ابلاغ شد، هر سال یک شعار در نظر گرفتیم که قرار بود سال گذشته به عنوان سال «کوشش ملی مهارت‌آموزی برای سربازان» نامگذاری شود، اما به علت شرایط کرونا این کار میسر نشد و این شعار را برای سال جاری در نظر گرفتیم.

وی بیان کرد: امسال بنا داریم تا همه سربازانی که اکنون در یگان‌های مختلف نیروهای مسلح در اقصی نقاط کشور حضور دارند و آن دسته از سربازانی که امسال به یگان‌ها وارد خواهند شد، در کلاس‌ها شرکت دهیم تا آموزش‌های لازم را فرا بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا امسال شعار سال را (کوشش ملی مهارت‌آموزی برای سربازان) محقق کنیم و معتقدیم هر سرباز باید با داشتن یک مهارت تخصصی و پنج مهارت عمومی از پادگان‌ها خارج شود.

رییس تیم نظارت و ارزیابی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد که هیچ سربازی بدون مهارت نباید از نیروهای مسلح خارج شود و سالانه ۳۵۰ هزار نفر سرباز آموزش عمومی و ۲۴۵ هزار نفر هم آموزش تخصصی را فرا می‌گیرند که در مجموع آموزش سالانه ما ۵۹۵ هزار نفر خواهد شد.

کمالی یادآور شد: امید داریم روزی برسد که شعار جدیدی مبنی بر این که «هیچ سربازی دغدغه اشتغال نداشته باشد و به راحتی وارد بازار کار شود» را طی مدت ۲ سال آینده محقق کنیم.

وی افزود: باید کاری کنیم تا فرهنگ «گذر مسیر اشتغال از سربازی» در جامعه نهادینه شود و هر سربازی بعد از ترخیص به اشتغال برسد و بازار اشتغال برایش فراهم شود.

وی افزود: این آموزش‌ها شامل دوره‌های تخصصی و عمومی بوده که دوره‌های تخصصی آموزش‌های مربوط به فنی و حرفه‌ی، جهاد کشاورزی، ارتباطات، ورزش و جوانان، تبلیغات و نیز گردشگری بوده و دوره‌های عمومی شامل آموزش‌های کسب و کار، سبک زندگی، سواد مالی و حقوقی، امداد و نجات و نیز سواد رسانه‌ای است.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: هدف از برگزاری این جلسات و سفرهای استانی تیم نظارت و ارزیابی قرارگاه، ایجاد همگرایی، همدلی، هم‌افزایی و هماهنگی در خصوص مهارت‌آموزی، توانمندسازی و تسهیل‌گری برای جوانان و نیز تبلیغ، ترویج و توسعه بحث مهارت‌آموزی با حضور رسانه‌ها و همچنین ارزیابی عملکرد یگان‌های نیروهای مسلح در استان‌ها است.

کمالی افزود: بدون شک معضل بیکاری و فراهم کردن اشتغال برای جوانان به عنوان یکی از اَبَر مشکلات کشور شناخته می‌شود و ما در ستاد کل نیروهای مسلح، بسیج شدیم تا در کنار وظایف و ماموریت‌های محوله در امور دفاعی، نظامی و امنیتی، بتوانیم از طریق مهارت‌آموزی، زمینه اشتغال بیش از ۳۵۰ هزار جوان ایرانی که مدت دو سال در نیروهای مسلح هستند، فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تاکیدات همه ساله مقام معظم رهبری در رفع مشکلات اقتصادی جامعه ما را بر آن داشت که در کنار مسوولانی که در امر ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری جوانان تلاش می‌کنند، وارد میدان عمل شویم و در حوزه وظیفه‌مندی خود که جوانان باانگیزه زیادی در حال سپری کردن خدمت مقدس سربازی هستند، کمک‌کار کمک دستگاه‌های مسوول و متولی برای اشتغال در کشور باشیم و انتظار داریم تا این دستگاه‌ها ما را بپذیرند و دست یاری ما را نیز در این مسیر بفشارند.