مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

مدیریت و کنترل پنج میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اعلام کرد: براثر بارش‌های رگباری و متناوب باران طی هفته گذشته و جاری شدن رواناب نزدیک به پنج میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری این استان شمالی مدیریت شد.

به گزارش ساجد خبر، حمید سلامتی  اظهارداشت: بارندگی‌های هفته گذشته و جاری شدن رواناب در برخی از حوضه‌های آبخیزداری گلستان بالاخص نواحی شرقی استان منجر به مدیریت و کنترل رواناب در سازه‌های سنگی ملاتی و بندهای خاکی موجود در این مناطق شد.

وی افزود: بیشترین کنترل روان آب ناشی از این بارش‌ها در حوضه‌های آبخیزداری شهرستان‌های «مراوه‌تپه، گنبدکاووس ،کلاله، بندرگز و کردکوی» بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: از جمله تاثیرات مثبت این اقدامات می‌توان به مدیریت سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش نفوذ آب در خاک و تغذیه آبخوان‌ها، حفظ و افزایش تنوع زیستی اکوسیستم حوزه، کاهش و پیشگیری از خسارات مالی و جانی به جوامع پایین دست و همچنین زیرساخت‌ها اشاره کرد.

سلامتی اذعان داشت: در شرق گلستان که با مشکل تنش آبی مواجه هستیم، روان‌آب استحصال شده به مصرف کشاورزان و دامداران رسیده و از این طریق بخشی از کمبود آب جبران می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۲۰۰ بند خاکی، هزار و ۳۰۰ پروژه‌های گابیونی، ۴۱۵ پروژه‌های سنگ و ملات و سرشاخه گیر و سه پروژه در قالب پخش سیلاب تاکنون در حوزه آبخیزداری استان گلستان اجرا شده است.

همچنین براساس اعلام روابط عمومی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، براثر بارش‌های هفته گذشته ۱.۵ میلیون مترمکعب آب در آب‌بندان‌های این شهرستان ذخیره شد که معادل ۳۵ درصد حجم آنهاست.