معاون عمران روستایی بنیاد مسکن:

۶۶ درصد واحدهای روستایی کشور سنددار شدند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: ۶۶ درصد واحدهای روستایی که در اراضی ملی درون بافت‌های روستایی قرار داشتند، سنددار شدند.

به گزارش ساجد خبر، غلامرضا صالحی عصر امروز در همایش مشترک مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری، ثبت اسناد و املاک و بانک‌های عامل گلستان با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان در راستای طرح نهضت ملی مسکن روستایی در گرگان اظهار کرد: پنج میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها شناسایی شدند که باید سنددار می‌شدند و از این تعداد آمار ارائه شده، سه میلیون و ۶۳۰ هزار واحد را سنددار کردیم.

وی بیان کرد: از ۲۲۸ هزار و ۶۰۵ واحد روستایی در گلستان ۱۰۲ هزار و ۲۵۰ واحد معادل ۴۵ درصد دارای سند شدند.

صالحی خاطرنشان کرد: این سندها جدا از واحدهای تجاری اداری، عمومی و سایر اماکن موجود در روستاهاست که باید این اماکن هم سنددار شوند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: اقتصاد و ماندگاری جمعیت امروز یکی از چالش‌های موضوعات روستایی محسوب می‌شود که لازمه تحقق آن درآمد پایدار در روستاهاست.

صالحی افزود: در این راستا اولویت اول ما سنددار کردن واحدهای مسکونی روستایی‌است که توسعه اقتصادی و درآمد پایدار زیادی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی تاکنون اقدامات خوبی در روستاها انجام شده و در راستای مهاجرت معکوس و موضوعات چالش مهم روستایی دولت اعتبارات خوبی به این امر تخصیص داده و در بودجه سال جاری مصوبات خوبی داشته است.

صالحی تصریح کرد: ما در زمینه ساخت مسکن روستایی محدودیتی نداریم، اما محدودیت اصلی ما در بحث زمین‌های مورد نیاز بوده که بیشتر در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان و نیز تهران مشهود است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن گفت: برای حل این موضوع باید دستگاه‌های دیگر پای کار باشند و از سوی دیگر با توجه به وضعیت معیشت و مشکلات اقتصادی گرانی زمین، باید شرایط صاحب زمین شدن روستاییان تسهیل شود.

صالحی اضافه کرد: سنددار کردن زمین‌های روستایی سبب جلوگیری از تصرفات غیرقانونی می‌شود.

وی یادآور شد: اولویت واگذاری زمین به افراد بومی روستا و ساکن دائمی است و در صورت داشتن زمین مازاد افراد بومی که فعلا سکونت در روستاها ندارند اما نیت سکونت دائم بعد از دریافت زمین دارند، خواهد بود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: به‌رغم دیر ابلاغ شدن ارائه تسهیلات مسکن روستایی در سال گذشته، اما گلستان جزو سه استان اول در درصد معرفی و درصد عقد قرارداد با بانک‌های عامل قرار گرفت.

مجید جودی هم در این جلسه اظهار کرد: گلستان توانست به تعهدات خود براساس سهمیه سال گذشته عمل کرد خوبی داشته و همین مساله سبب خواهد شد برای سال جاری این سهمیه افزایش یابد.

وی بیان کرد: البته میزان سهمیه سال جاری کل کشور تا ۲ ماه آینده توسط هیات دولت اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی ما این است که تا پایان سال ۱۴۱۰ به عنوان چشم‌انداز هیچ واحد روستایی غیرمقاوم در کشور نداشته باشیم.

معاون بازسازی و مسکن بنیاد مسکن گفت: البته با توجه به شرایط گلستان، پیش‌بینی می‌شود که این استان ۲ تا سه سال زودتر به چشم‌انداز برسد.

استاندار گلستان نیز گفت: این استان دارای چشم‌انداز و اسنادبخشی‌ست که با مشارکت کارشناسان مدیریتی مجرب و زبده این اسناد تدوین شده است.

علی‌محمد زنگانه در این جلسه اظهار کرد: براساس این اسناد و سند چشم‌انداز گلستان در افق ۱۴۰۴ باید در جایگاه مطلوب از نظر توسعه و پیشرفت قرار بگیرد.

وی بیان کرد: پیشرفت روستا محور یکی از راهبردهای توسعه قطعی‌ست که با توجه به جمعیت ۴۷ درصدی روستاهای استان از کل جمعیت، در برنامه توسعه و پیشرفت استان، باید شرایط عادلانه‌ای را برای این گروه قائل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار راهبرد و چشم‌اندازی که تعریف کردیم، عناصری در بدنه اجرایی داریم که قائل به کارهای هم‌افزایی، مشارکت، شبکه‌ای هستند که این نوع نیروها باعث تحقق برنامه می‌شوند.

استاندار گلستان گفت: این راهبرد و چشم‌انداز و عناصر اجرایی که در بحث مسکن روستایی به موفقیت رسیده‌اند می‌توانند یک الگوی خوب با هم بودن و در کنار هم بودن برای سایر بخش‌ها باشند.

وی تاکید کرد: این مدل کار منجر به حصول برکات می‌شود.

زنگانه تصریح کرد: برای توسعه و پیشرفت می‌توان کارهای جهادی، ائتلافی، شبکه‌ای، میان‌بر و حتی فراقوه‌ای انجام داد که در بخش مسکن روستایی گلستان شاهد آن بودیم.

استاندار گلستان گفت: برخی روستاهای استان تحت پوشش بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی هستند که برای سنددار کردن واحدها و املاک این روستاها باید گام بلندتری تا رسیدن به میانگین کشوری برداشته شود.

زنگانه یادآور شد: دولت سیزدهم در گلستان خدمات ارزشمندی انجام داده که باعث شده جایگاه این استان در سرانه تولید از جزو چهار استان بودن با یک پله بهبود جزو پنج استان محروم باشد.

وی ادامه داد: البته این شرایط باز هم زیبنده گلستان نیست.

در این جلسه مدیران کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، منابع طبیعی و آبخیزداری و نیز ثبت اسناد و املاک به همراه دبیر شورای هماهنگی بانک‌های گلستان‌ گزارشی از اقدامات خود در خصوص موضوع جلسه گزارشاتی ارائه دادند.