دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان:

افزایش حقوق با نرخ تورم همخوانی ندارد

دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان گفت: افزایش نرخ حقوق باید بر اساس تورم عمومی اعلام شده از بانک مرکزی و سبد معیشت باشد ولی کرد این موضوع رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، غلامرضا طالبا اظهار کرد: معیشت و درمان دو موضوع اصلی برای کارگران شاغل و بازنشسته تلقی می‌شود که تلاش می‌کنیم با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود بخشی از دغدغه‌های این عزیزان را کاهش دهیم.

وی افزود: افزایش روزافزون قیمت کالا و خدمات و اهمیت حوزه تولید منجر به آن شد که رهبر معظم انقلاب امسال را به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کنند لذا لازم است که مسئولان در این راستا تلاش و کوشش کنند.

طالبا ادامه داد: در چنین شرایطی شاهد آن هستیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش قیمت لبنیات و خودرو و همچنین تعرفه خدمات را صادر می‌کند که این امر با منویات رهبری در تناقض کامل است.

وی گفت: افزایش نرخ حقوق باید بر اساس تورم عمومی اعلام شده از بانک مرکزی و سبد معیشت باشد ولی کرد این موضوع رعایت نمی‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان بیان کرد: با وجود آنکه بانک مرکزی تورم سالانه را بیش از ۴۷ درصد اعلام کرده اما شورای عالی کار با هدف همراهی با سیاست‌های کنترلی دولت در حوزه تورم به رشد ۲۷ درصدی حقوق کارگران بسنده کرد.

وی گفت: بر اساس توافقات انجام شده مقرر شد تا اگر تا نیمه سال سیر صعودی تورم مهار نشود امکان افزایش حقوق برای کارگران در ۶ ماه پایانی سال میسر باشد.

طالبا افزود: پرداخت حقوق هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نمی‌تواند امورات و نیاز خانوار کارگران را برآورده کند و نیاز است که برای این حوزه چاره اندیشی عاجل شود.

وی بهداشت و درمان را یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های فراروی جامعه کارگری عنوان کرد و گفت: پس از حذف ارز ترجیحی، خدمات درمانی با قیمت‌های نجومی روبرو شده و با وجود آنکه کارگران حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند اما متأسفانه خدمات بهداشتی درمانی این سازمان مطلوب نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان ادامه داد: جامعه کارگران بازنشسته هم در حوزه درمان با مشکلات بسیاری مواجه هستند، علی رغم آنکه دو درصد حقوق برای امور درمان و چهار درصد برای بیمه تکمیلی از حقوق بازنشستگان کسر می‌شود اما خدمات مناسبی به بازنشستگان ارائه نمی‌شود.

وی افزود: پیش بینی سبد کالا به شکل الکترونیکی و پیش بینی مشوق‌ها و تسهیلات مالی برای خانه دار شدن کارگران از مواردی است که می‌تواند مشکلات معیشتی کارگران را کاهش دهد.

طالبا اضافه کرد: طی چند ماه اخیر شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن در کشور بوده‌ایم موضوعی که خانه دار شدن کارگران را سخت‌تر از همیشه کرده لذا تنها راه حل خانه دار شدن کارگران رونق دادن به مقوله تعاونی‌های مسکن است.

وی جامعه کارگری گلستان را بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این کارگران در حوزه خدمات، اصناف، کارخانجات تولیدی و کشاورزی مشغول کار هستند.