ماهانه ۵۰۰ میلیون تومان تجهیزات مخابراتی در گنبدکاووس به سرقت می‌رود

رییس اداره مخابرات گنبدکاووس گفت: ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان انواع کابل و تجهیزات مخابراتی این شهرستان به سرقت می‌رود که جایگزین کردن این تجهیزات به سبب هزینه بالا و کمبود نیروی انسانی متخصص سخت و زمانبر است.

به گزارش ساجد خبر، حیدر خسروی اظهار کرد: سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی گنبدکاووس که درسال گذشته بالغ بر ۶ هزار مورد بود، سبب شده خط تلفن ثابت نیمی از مشترکان این اداره در مناطق شهری و روستایی قطع شود.

وی بابیان اینکه اداره مخابرات گنبدکاووس حدود ۱۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت دارد که ۷۰ درصد در مناطق شهری و بقیه در روستاها هستند، افزود: تاکنون خط ۳۵ هزار مشترک این اداره با اجرای ۱۶۸ کیلومتر کابل جایگزین وصل شد.

خسروی اضافه کرد: علاوه بر دزدی کابل‌های مخابراتی، متاسفانه جعبه پست‌های مربوط به خطوط تلفن ثابت هم به سرقت می‌رود که با سرقت هر کدام از آنها تلفن ۱۰ تا ۳۰ مشترک قطع می‌شود.

رییس اداره مخابرات گنبدکاووس ادامه داد: پارسال هزار و ۶۰۰ جعبه پست تقسیم سرقت رفت که قیمت هر کدام آن بالای ۴۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود ضمن اینکه هزینه نصب دوباره آن شامل “حفاری و کابل جدید و دوربرگردان کردن آنها” حداقل ۲ میلیون تومان است.

وی گفت: برای انجام این کار حداقل ۲ نیروی متخصص باید به مدت ۲ روز کاری فعالیت داشته باشند که در این قسمت مخابرات گنبدکاووس با کمبود شدید نیروی متخصص مواجه‌ است.

خسروی، تنها راه مقابله با سرقت‌های کابل و تجهیزات مخابراتی را تغییر سیم‌های مسی به فیبر نوری دانست و افزود: انجام این تغییرات که از چندی پیش در گنبدکاووس شروع شده و مستلزم همکاری بیشتر دیگر ادارات و نهادها از جمله شهرداری و شورای اسلامی این شهر برای صدور مجوز حفاری است.

وی بابیان اینکه حفاری‌های مخابرات برای فیبر نوری بسیار کم عرض و با کمترین خسارت انجام می‌شود، اضافه کرد: امسال سهم گنبدکاووس برای برقراری فیبر نوری ۵ هزار مشترک با انجام ۲۰ کیلومتر حفاری است که تاکنون پنج کیلومتر آن انجام شده است.

خسروی گفت: این شهر از سال‌ها قبل نیز هزار و ۳۰۰ مشترک فیبر نوری و ۲۰۰ مشترک تلفن اینترنتی (SiP) دارد و با انجام حفاری‌های ابلاغ شده امسال، بخش زیادی از شهروندان گنبدی می‌توانند از خطوط فیبر نوری که علاوه بر سرعت بالای اینترنت امکان برقراری مکالمه در بستر فیبر نوری استفاده کنند ضمن اینکه این اقدام کاهش چشمگیر میزان سرقت‌ها را نیز در پی خواهد داشت.

رییس مخابرات گنبدکاووس همچنین بیان داشت: با شرایط فعلی سرقت‌ها متوسط درآمد ماهانه این اداره از هر مشترک خطوط ثابت ۱۰ هزار تومان و میانگین هزینه هر خط توسط مخابرات ۳۵ هزار تومان است.

وی گفت: به مشترکان روستایی که تلفن ثابت آنها براثر سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی قطع شده، سیم کارت رایگان همراه اول واگذار می‌شود تا بجای شماره سرقتی با هزینه مکالمه تلفن ثابت از آن استفاده کنند.