رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست گلستان؛

به بچه حیوانات دست نزنید

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست گلستان گفت: پس از به دنیاآمدن فرزندان، نیاز جانوران به امنیت و غذا دوچندان می‌شود و هرگونه اختلال در دسترسی آنها به طبیعت وحشی، زندگی و نسل آنها را با خطر نابودی روبرو می‌کند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، محمود شکیبا اظهار کرد: با پایان زمستان و افزایش تدریجی طول روزها، طبیعت هم، هماهنگ با این تغییرات دچار تحولات گوناگون و چشمگیری می‌شود که افزایش جنب و جوش جانوران به ویژه پرندگان برای جفت یابی و لانه سازی از جمله آنها است.

وی افزود: در این دوره، جانوران بالغ نیازمند محیطی امن، غذای کافی و مکان مطلوب برای لانه سازی و تخم گذاری هستند.

شکیبا گفت: با توجه به شرایط خاص حیات وحش، ایجاد سر و صدا، افروختن آتش یا اقدامات تخریب کننده محل زادآوری آنها، همچنین دست بردن در لانه و جابجایی تخم‌ها و فرزندان آنها چه در محیط شهر و روستا و چه در طبیعت به پایداری این زیستمندان آسیب جدی وارد می‌کند.

وی بیان کرد: علاوه بر لزوم حفظ امنیت جانوران بالغ به ویژه در دوره فرزندآوری، نباید بچه‌های پستانداران و جوجه‌های پرندگانی که از لانه‌هایشان بیرون افتاده‌اند و همراه والدین شأن نیستند را لمس کرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی محیط زیست گلستان ادامه داد: لمس جوجه‌ها و نوزادان حیات وحش با نیت کمک رسانی یا از سر کنجکاوی و جابجایی آنها و یا هرگونه اقدام مداخله‌ای و غیراصولی بازخوردهای مختلفی در پی دارد.

وی افزود: در بیش‌تر موارد بر جای ماندن بوی دست انسان بر بدن جانوران نورسیده‌ها و جوجه‌ها موجب می‌شود، آنها از سوی والدین شأن پذیرفته نشوند؛ حتی اگر توسط انسان سرپرستی شوند، امکان زندگی مستقل در طبیعت را برای همیشه از دست می‌دهند.

شکیبا گفت: توله‌ها و جوجه‌هایی که در زیر درختان، دیوارها و غیره دیده می‌شوند، هر چند ممکن است به نظر تنها و جدامانده و نیازمند کمک به نظر برسند اما در واقع، آنها در اغلب موارد توسط والدینی که به‌دلیل حضور انسان و به طور موقت پنهان شده‌اند، مراقبت و تغذیه می‌شوند.

وی اضافه کرد: جا بجایی آنها، نگهداری در خانه یا تحویل آنها به اداره حفاظت محیط زیست، نمی‌تواند سرنوشتی بهتر از یک عمر زندگی در اسارت را برای آنها رقم بزند لذا انتظار است ضمن خودداری از دست زدن به لانه‌ها و محل‌های زاد آوری جانوران، از جا بجایی نوزادان آنها پرهیز کرده، محل را برای رسیدگی والدین شأن ترک کنیم.