مدیر کل بنیاد مسکن گلستان:

۴۱۵روستا در استان نیازمند بازنگری هستند/اجرای طرح ابادانی منظومه روستایی در گلستان

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان گفت: 415 روستا در استان نیازمند اجرای طرح های بازنگری هستند.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، سید محمد حسینی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسب سالروز تاسبس بنیاد مسکن اظهار کرد: در کشور نزدیک به ۴۰ هزاررروستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که نیازمند اجرای طرح بازنگری هستند.
وی افزود: از این تعداد ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که تعداد ۴۱۵ روستا نیازمند بازنگری هستند.

حسینی گفت: ۳۲۶ روستا به عنوان روستای استان به عنوان روستاهای پر مخاطره شناخته شدند که از این تعداد ۱۱۱ روستا ایمن سازی شده و مابقی نیازمند ایمن سازی هستند.

وی بیان کرد: تعداد ۵۸ روستا در معرض رانش، ۲۴۲ روستا در معرض خطر سیلاب و ۱۹ روستا در معرض فرونشست هستند.
حسینی افزود: بهسازی روستاها یکی از مهم ترین اقدامات این نهاد مردمی است که با جدیت در دستور کار قرار گرفته به طوری که در سفر ریاست جمهوری مبلغ ۴۰ میلیارد تومان به این مهم اختصاص داده شد که ۲۰ میلیارد تومان ان تخصیص داده شده است.

وی گفت: دگلت در سفر ریاست جمهوری نیز توجه ویژه به روستاها داشت و ۳۲۰میلیارد تومان مصوب شد که ۴۰ میلیارد تومان آن در پایان سال گذشته تخصیص داده شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن با بیان اینکه ۱۰۰هزار خانه غیر مقاوم در روستاها وجود دارد، اظهار کرد: پرونده ۲هزار متقاضی خانه های فرسوده در روستاها به بانک ها ارسال شده اما این افراد از مراجعه به بانک و دریافت وام و نوسازی ممانعت می کنند.

وی بیان کرد: در ۷۵ درصد روستاهای استان طرح هادی اجرا شده است و گلستان در اجرای این طرح پیشرو است.

حسینی افزود: دولت برای اجرای طرح هادی در سال ۱۴۰۰ و سال گذشته مبلغ ۴۶۵ میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۲هزار و ۲۰۷ طرح اجرایی شد.

وی بیان کرد: نزدیک به ۸۰۰هزار متر مربع آسفالت ور روستاها انجام شده است.
حسینی ادامه داد: ۳۰۰روستا نیز در کشور ثبت ملی شده اند که از این تعدادد۸ روستا در استان گلستان هستند.

به گفته وی در بحث صدور سند و تعیین تکلیف املاک در مناطق روستایی تا کنون ۱۰۳ هزار سند از زمان اجرای طرح تا کنون صادر شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه ۶۵درصدروستاهای استان مالکیت بنیاد علوی را دارند که این مساله موجب شده تا گلستان در صدور این اسناد از میانگین کشوری عقب تر باشد.

وی با بیان اینکه “طرح آبادانی منظومه روستایی ” یکی از طرح های جدید و مهم بنیاد است، تصریح کرد: در این طرح چند روستا که با یکدیگر کسب و کارهای زنجیره ای دارند مورد حمایت قرار میگیرند تا از مهاجرت مردم به شهرها ممانعت شود و همچنین توسعه کسب و کار در روستاها و افزایش اشتغال با اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

حسینی افزود: طی یکسال گذشته یکهزار و ۵۷۶ طرخ عمرانی با اعتبار ۳ هزار و ۱۸۴ میلیارد تومان در روستا ها به اجرا در آمده است.

مدیر کل بنیاد مسکن اظهار کرد: دردهه حساب ۱۰۰ امام امسال عملیات احداث یکهزار و ۷۳۶ واخد مسکن شهری با اعتبار بالغ بر ۱۰۰۸ میلیارد تومان در استان آغاز و با به بهره برداری می رسد.

وی افزود: در همین ایام ۱۲۷ واحد مسکن شهر یو جوانان با اعتبار بالغ بر ۵۲میلیارد تومان در شهرهای استان افتتاح و به بهر برداری می رسد.

حسینی گفت: در این دهه عملیات اجرائی ساخت ۳ هزار واحد مسکن روستایی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان اغاز و یا بهره بردری می شود.