۲۹ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی گلستان پرداخت شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: بیش از ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ در یک سال اخیر به هنرمندان صنایع دستی استان پرداخت شد.

به گزارش ساجد خبر، مریم حاجی ابراهیمی اظهارکرد: ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشاغل خانگی است که به ۵۶۰ نفر از هنرمندان تمام رشته‌های از جمله ساخت سازه‌های سنتی، حصیربافی، تولیدات چرم دست دوز، رودوزی سنتی، کاشی و سرامیک، پارچه بافی، مینا و سفال، البسه محلی و جاجیم بافی پرداخت شد.

وی با تاکید بر اینکه عمده تولیدات صنایع دستی به صورت خانگی و با محوریت بانوان انجام می‌شود، افزود: حدود ۵۰۰ نفر از هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی در نوبت دریافت تسهیلات اشتغالزایی برای رونق بیشتر فعالیت خود هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان همچنین با مهم شمردن ایجاد فضاهای مناسب برای فروش محصولات صنایع دستی، گفت: تاکنون پنج بازارچه صنایع دستی در شهرستان‌های آق‌قلا، علی‌آبادکتول، گنبدکاووس و مینودشت فعال شده است.

حاجی ابراهیمی ادامه داد: چهار بازارچه‌ صنایع دستی با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف در آق‌قلا، کردکوی، مراوه‌تپه و گالیکش در حال ساخت است که امیدواریم شاهد افتتاح بخشی از آنها در سال ۱۴۰۲ باشیم.

وی اعطای کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره، تجهیز رایگان کارگاه‌ها و نیازسنجی منطقه‌ای مواد اولیه و معرفی هنرمندان به فروشنده اصلی مواد اولیه مصرفی با قیمت پایین را از مهمترین اقدامات انجام شده و یا در برنامه برای کمک به هنرمندان در تامین مواد اولیه با توجه به افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: تاکنون چهار کارگروه تخصصی در رشته‌های نساجی، سفال، رودوزی سنتی و جاجیم بافی در استان تشکیل شده است.معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: تلاش داریم با گسترش نوغانداری بتوانیم مسیر فرآوری و تولید نخ ابریشم را توسعه دهیم تا هنرمندان در تولید محصولات خود بجای نخ‌های مصنوعی از نخ‌های طبیعی استفاده کنند.

حاجی ‌ابراهیمی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی از گلستان به ۲ صورت چمدانی و گمرکی انجام می‌شود، گفت: مجموع صادرات چمدانی و گمرکی صنایع دستی استان در یک سال اخیر یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۴۵۴ دلار بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مقطع زمانی ۲۵ هزار دلار صادرات چمدانی شامل زیورآلات سوزن دوزی شده، تراش‌های سنگی، کاشی و سرامیک سنتی، چرم، گلیم و رومیزی سرمه دوزی و یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۴۵۴ دلار صادرات گمرکی (اعلامی از گمرک کشور) شامل زیراندازها، سفال و سرامیک، صنایع دستی فلزی، چوبی و سنگی از استان انجام شد.