مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

کاشت بیش از ۹ میلیون اصله نهال در استان تا ۴ سال آینده/توسعه فضای سبز هدف اصلی است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان گفت: در راستای طرح ملی کاشت یک میلیارد نهال در کشور، درنظر داریم برنامه کاشت 9 میلیون و 500هزار اصله نهال تا 4 سال آینده در همه نقاط استان را اجرائی کنیم.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، حمید سلامتی صبح امروز در نشست خبری در آخرین روز هفته منابع طبیعی که به نام ” منابع طبیعی، فرهنگ، هنر و رسانه” نامگذاری شد، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی، صنعتی شدن و افزایش گازهای گلخانه ای تمامی کشورهای جهان از جمله ایران برنامه کاشت چندین میلیون اصله نهال را در دستور کار خود قرار داده اند که در کشور ما مقرر شده تا چهار سال آینده با همکاری مردم یک میلیارد نهال در کشور کاشته شود.

وی افزود: در استان ۴ نهالستان اداره کل منابع طبیعی ۳و نیم اصله و نهالستان های خصوصی هم ۵ میلیون اصله نهال  تولید می کنند.

سلامتی گفت: در حال حاضر ۶۰ نهالستان بخش خصوصی در استان تولید نهال می کنند که بخش زیادی از تولیدات آنها در توسعه باغات استفاده می شود.

وی بیان کرد: نهال ها در سه بخش عرصه های منابع طبیعی، تو سعه فضای سبز و بخشی هم در زراعت چوب استفاده میشود که توسعه فضای سبز از اولویت های اجرای طرح ” مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال” است.

سلامتی اظهار کرد: بخش صنعتی نیز ملزم به کاشت نهال هستند به این صورت که هر واحد صنعتی موظف است که ۲۵درصد از مساحت خود را به کاشت درخت اختصاص دهد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از زمینهای استان بخصوص در نوار شمالی استان که ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد و نیمه خشک هستند، کاشت نهال در مراتع و اراضی دیم در این نواحی یکی از برنامه های مهم در حوزه نهال کاری است.

سلامتی افزود: با هماهنگی انجام شده با مدیران منطقه آزاد اینچه برون، مقرر است بخشی از عرصه‌های واقع در حوضه ۱۲ هزار هکتاری این منطقه زیر پوشش نهال کاری قرار بگیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری گلستان گفت: در سال آینده بخشی از زمینهای شمال استان به کشت قلمه گز بومی و گز شاهی، سنجد تلخ و اکالیپتوس اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: فرهنگ سازی و بر خوردهای قهری جدی یکی از راه های برون رفت از قطع درختان و تخریب منابع طبیعی و جنگل ها است.

سلامتی بیان کرد: با توجه به اینکه طرح بهره برداری از جنگل های شمال از سال ۹۶ متوقف شد و قیمت چوب افزایش یافت به همین دلیل اقدام به قاچاق چوب در استان افزایش یافته و تعداد نیروهای حفاظتی جوابگوی ممانعت از این قاچاق ها نیست.