مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان:

مولدسازی دارایی‌های دولت یک ضرورت بر زمین مانده اقتصادی است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت مستند به تکلیف قانونی بودجه‌های سنواتی و یک ضرورت بر زمین مانده اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ساجد خبر، روح‌الله صلبی با بیان این مطلب اظهار کرد: هدف اصولی مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت، پیداکردن راهی مطمئن برای خارج‌کردن ثروت بلااستفاده ملی از انجماد است.

وی کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی، افزایش عرضه زمین، ملک، ساختمان در اقتصاد و تعدیل قیمت ها، کاهش دارایی منجمد دولت به نفع پویایی اقتصاد، بهره وری و کارایی بیشتر از دارایی‌های ثابت دولت، افزایش نقدینگی شرکت‌ها و تامین غیر تورمی کسری بودجه و گسترش مالکیت مردم بویژه اقشار کم درآمد از این دارایی ها را بخشی از اهداف مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت اعلام کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان ادامه داد: عواید حاصل از واگذاری اموال غیرمنقول و پروژه‌های عمرانی نیمه تمام پس از کسر کارمزد مصوب هیات به حساب خزانه واریز خواهد شد.

صلبی اظهار کرد: همچنین نیمی از مبالغ واریزی به خزانه، بلافاصله به حساب تملک دارایی های سرمایه‌ای دستگاه اجرایی مربوطه ستادی یا استانی واریز خواهد شد تا در سقف بودجه مصوب هزینه گردد.

وی بیان کرد: البته در راستان اجرای این مصوبه، ۱۰۰ درصد مبالغ واریزی به خزانه از محل واگذاری دارایی‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بلافاصله به حساب تملک دارایی سرمایه‌ای وزارتخانه مربوطه واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: بر خلاف آن‌چه تصور می‌شود، مولدسازی اموال دولت، به معنای فروش آن‌ها نیست و چندین راهکار دیگر برای استفاده بهینه از دارایی‌های دولت پیش‌بینی شده که در گلستان تلاش می‌کنیم، فروش آخرین راه اجرای این مصوبه باشد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان افزود: فروش، واگذاری، استفاده از مشارکت عمومی – خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها، تهاتر و معاوضه و تکمیل پروژه های نیمه تمام با ارائه پیشنهاد مشارکت، از جمله روش‌های اجرای مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت است و بر خلاف آن‌چه تصور می‌شود، دولت با اجرای آن فقط به دنبال فروختن دارایی‌های خود نیست.

صلبی گفت: به عنوان نمونه، زمین فوتبال کریم‌آباد گرگان که هزینه بسیاری برای ساخت آن از سوی دولت انجام شده و به طور منظم نیز برای نگهداری آن هزینه می‌شود، با شرایط فعلی برای دولت توجیه اقتصادی ندارد اما می‌توان با اجاره‌دادن این مکان به بخش خصوصی، بهره‌وری از آن را افزایش داد.

وی با رد فروش هیچ مدرسه‌ای در گلستان با اجرای مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: ممکن است در یک روستا و به دلیل گستردگی مهاجرت، مدرسه آن منطقه کاربرد گذشته را نداشته و خالی از دانش‌آموز باشد که در این گونه موارد، اجرای طرحی مانند بومگردی می‌تواند علاوه بر حفظ این سرمایه برای آموزش و پرورش، اقتصاد آن روستا را دچار تحول کند.

صلبی افزود: گلستان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد اما مشکل اصلی در رونق گردشگری این استان، کم‌بودن تعداد اماکن اقامتی است که برای حل این کمبود می‌توان از توان مصوبه مولدسازی دارایی‌ها استفاده کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان ادامه داد: تهاتر، دیگر روش اجرای مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت است که در استان می‌توان از این راهکار برای پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه‌های بزرگ مانند لایروبی خلیج گرگان استفاده کرد و با واگذاری زمین‌های بلااستفاده، سرعت اجرای طرح‌ها را تا حد قابل قبولی بیشتر کرد.

صلبی گفت: یکی از مزیت‌های اجرای مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت، شناسایی دقیق این اموال است که در حین اجرا متوجه شدیم برخی از آن‌ها با وجود بهره‌وری بالا با درآمدی بسیار اندک در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه متوجه شدیم در یکی از شهرهای گلستان ۲۰ هکتار زمین کشاورزی با قیمت سالانه ۶ میلیون تومان اجاره داده می‌شود که بسیار اندک است و در قیمت‌گذاری منصفانه چند برابر این مبلغ می‌تواند به دولت پرداخت شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان گفت: در مناطق روستایی استان سالن‌های ورزشی فراوانی ساخته شده که به دلیل جانمایی اشتباه، برخی آن‌ها تقریبا بلااستفاده است که با تغییر کاربری می‌توان از این ظرفیت برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و حتی میزبانی از مراسم خصوصی مردم بهره برد.

صلبی به مقاومت برخی دستگاه‌ها در گلستان برای واردنشدن فهرست دارایی‌های بلااستفاده به اموال مشمول این مصوبه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال یکی از دستگاه‌ها ساختمان بدون استفاده خود را برای پرورش غاز اجاره داد اما حاضر نشد آن را به فهرست اموال دارای قابلیت مولدسازی اضافه کند.

وی گفت: جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری، دارای بیشترین اموال مشمول مصوبه مولدسازی در گلستان هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی به سابقه اجرای مولدسازی در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: کشورهای پیشرفته، امکان رصد و پایش دقیقی از دارایی های دولت دارند و اجازه نمی دهند که دارایی‌ها به رکود و وضعیت غیرمولد دچار شود که امیدواریم نتیجه اجرای این مصوبه در ایران هم بهره‌وری حداکثری از امکانات و سرمایه دولت باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مثبت مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: در راستای اجرای این مصوبه در استان، فروش اموال و املاک آخرین راهکار است و تلاش می‌کنیم از دیگر راه‌های پیش‌بینی‌شده در قانون برای بهره‌برداری حداکثری از اموال دولت استفاده کنیم.

صلبی بیان کرد: این قانون در بودجه‌های سنواتی سال‌های اخیر به دولت‌ها تکلیف می‌شد اما عایدی چندانی نداشت به‌عنوان مثال از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه گلستان۳۸۰ میلیارد ریال درآمد از محل اجرای این طرح و فروش ۱۸ ملک کسب کرد که در مقایسه با اموال مازاد دولت در استان رقم زیادی نیست.