خشک شدن جریان آب ۱۵ چشمه در پارک ملی گلستان

رییس پارک ملی گلستان گفت: کاهش بارندگی و تبخیر ناشی از گرمای هوا موجب خشک‌شدن جریان آب ۱۵ چشمه این ذخیره‌گاه زیست‌کره شد و آب سایر چشمه‌ها و رودخانه‌ها را به کمتر از نصف کاهش داد.

به گزارش ساجد خبر، مهدی تیموری اظهارکرد: حدود ۱۳۰ چشمه دائمی، در کنار آبشارها و رودخانه‌های شاخصی مانند دوغ در پارک ملی گلستان جریان دارد که نبود بارندگی مناسب در سال گذشته و امسال باعث کاهش چشمگیر میزان آب آنها شده است.

وی با اشاره به تاثیر منفی خشکسالی گفت: سطح منابع آب‌های جاری از جمله رودخانه دوغ به عنوان اصلی‌ترین منبع آبی پارک ملی مورد استفاده زیستمندان این ذخیره‌گاه و کشاورزان منطقه امسال به قدری کاهش یافته که مسافت زیادی از آن در داخل پارک خشک شده و امیدواریم باران‌های بهاری این کم آبی را جبران کند.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: آبشارهای آق‌سو و گلستان به عنوان چشم اندازهایی همیشه جذاب برای گردشگران و مسافران هم امسال به دلیل کاهش دبی جذابیت گذشته را نخواهد داشت.

تیموری بیان کرد: امیدوار بودیم در بهمن و اسفند بارندگی‌های مناسبی داشته باشیم تا بخشی از کاهش حجم منابع آبی پارک ملی گلستان جبران شود اما بر خلاف پیش بینی‌ها شاهد تداوم خشکسالی و به دنبال آن شعله کشیدن آتش از نوع کف سوز ناشی از وجود برگ‌های خشک هستیم.

وی گفت: اواسط هفته جاری حدود چهار هکتار از عرصه‌های این ذخیره‌گاه زیست کره درگیر آتش سوزی شد در صورتی که ماه‌ها بهمن و اسفند با توجه به افزایش رطوبت‌ ناشی از بارندگی‌ها هیچ زمانی آتش‌سوزی در این سطح را نداشتیم.

رییس پارک ملی گلستان با تاکید بر اینکه فعلا نیازی به آبرسانی سیار به حیات وحش این زیستگاه احساس نشده افزود: حدود ۲۰ منبع آب در مناطق میرزابایلو تا سولگرد، لهندور، آلمه و دشت با تراکم جمعیت جانوران بهسازی و مجهز به آبشخور شده است.